Inleiding

Kijk op het Digitaal Hulpplein: daar vind je informatie over hoe je burgers kunt helpen. Wijs burgers ook op de site, of kijk samen met hen. Bewaak zelfredzaamheid. Aandachtspunt bij digitalisering is verlies daarvan. Mensen die niet digitaal vaardig zijn, en zich met papieren post nog prima kunnen redden, worden nu gedwongen hulp te zoeken (zie het rapport van de Nationale ombudsman).

Blijf altijd de mogelijkheid van een analoge route bieden als de gebruiker niet anders kan of als de complexiteit van de aanvraag zich niet leent voor een digitale afwikkeling. Laat daarom altijd de mogelijkheid bestaan van aanvragen via balie, telefoon, huisbezoek of bij een reizende aanvraaglocatie. De mate van complexiteit van een aanvraag of dienst bepaalt onder meer welke route geschikt is. Het kan ook zijn dat er voor een aanvraag meerdere kanalen nodig zijn, bijvoorbeeld analoog in eerste instantie en digitaal voor de afwikkeling. Eerste voorwaarde is wel dat digitaal echt op orde is en toegankelijk voor iedereen. Verdiep je in je doelgroep en kijk wat er nodig is om voor hen digitaal toegankelijk te maken. Zie ook de tips 10, 12, 31, 32, 35, 57, 58, 60, 70, 71).