Inleiding

Kijk op het Digitaal Hulpplein: daar vind je informatie over hoe je burgers kunt helpen. Wijs burgers ook op de site, of kijk samen met hen. Niet iedereen is thuis in het gebruik van digitale diensten. De grootste struikelblokken daarbij zijn het taalgebruik, de navigatie en de zoekfunctie van websites. Bied daarom hulp, zodat men zelf digitaal de zaken kan regelen. Deze hulp kan telefonisch, maar je zou ook één of meerdere computers kunnen plaatsen op het gemeentehuis met een medewerker die helpt en uitleg geeft. Zo kunnen burgers en bedrijven die naar de balie komen meteen kennismaken met de digitale route. Kinderen, partners en mantelzorgers zijn soms ook in staat om hulp te bieden bij de digitale route. Stimuleer hen om hun familie of vrienden te helpen en bied de mogelijkheid tot machtiging aan. Eerste voorwaarde is wel dat digitaal echt op orde is en toegankelijk voor iedereen. Verdiep je in je doelgroep en kijk wat er nodig is om voor hen digitaal toegankelijk te maken. Zie ook de tips 10, 12, 31, 32, 35, 57, 58, 60, 70, 71).