Inleiding

Kijk op het Digitaal Hulpplein: daar vind je informatie over hoe je burgers kunt helpen. Wijs burgers ook op de site, of kijk samen met hen. Probeer digitaal onvermogen bij gebruikers te herkennen. En wees alert, want soms proberen gebruikers hun digitale onvermogen te verdoezelen door te suggereren dat ze digitale diensten niet wíllen gebruiken. Ze noemen dan argumenten als:

  • tevredenheid met het analoge kanaal;
  • behoefte aan persoonlijk contact;
  • onzekerheid;
  • angst;
  • twijfel bij veiligheid;
  • weerzin tegen internet in het algemeen;
  • verlies van onafhankelijkheid;
  • zelfstandigheid.

Maar in feite weten ze niet om te gaan met digitale diensten.

Eerste voorwaarde is dat digitaal echt op orde is en toegankelijk voor iedereen. Verdiep je in je doelgroep en kijk wat er nodig is om voor hen digitaal toegankelijk te maken. Zie ook de tips 10, 12, 31, 32, 35, 57, 58, 60, 70, 71).