Aandacht voor digitale toegankelijkheid met het Optimaal Digitaal-spel

Waterschap speelt Optimaal Digitaal-spel

Collega’s die allemaal al overtuigd zijn van het belang van digitale toegankelijkheid en samen hun krachten bundelen. Van communicatieadviseurs tot juristen. Zo ontstond de Projectgroep Digitale Toegankelijkheid bij de Provincie Zuid-Holland. Met het doel om meer bewustzijn te creëren binnen de gehele organisatie, speelden zij als team het Optimaal Digitaal-spel. Maartje Stevens (contentadviseur) vertelt over hun ervaring met het spel.

Meer aandacht voor digitale toegankelijkheid

Maartje vertelt: “Ik ben in de praktijk veel bezig met content. Denk hierbij aan de website, sociale media en nieuwsbrieven. Vanuit die rol komt toegankelijkheid al snel om de hoek kijken, want content moet nou eenmaal aan allemaal eisen voldoen om voor iedereen begrijpelijk te zijn. Daarom denk ik dat wij als communicatie-afdeling vaak als eerste in aanraking komen met digitale toegankelijkheid.”

Maartje geeft aan dat zij vanuit ‘de communicatiekant’ niet alles alleen kan veranderen. Daarom ging ze intern op zoek gingen naar medestanders. Zo ontstond de projectgroep digitale toegankelijkheid die bestaat uit Carlos Santos (projectleider), Yvette Neuschwanger-Kars (direct duidelijk), Emilie van Schaik (jurist), Rob van Hoogenhuizen (communicatie), Sven Zweistra (ict).

“Heel veel mensen binnen onze organisatie hebben hier een rol in. Gelukkig hebben we inmiddels een mooie diversiteit aan specialisten in ons projectteam. Van collega’s die zich met communicatie bezighouden tot een jurist die weer met een andere blik naar toegankelijkheid kijkt. Zo houden we elkaar scherp”, zegt Maartje.

Tipkaarten Optimaal Digitaal-spel

Optimaal Digitaal-spel spelen

Als projectgroep speelden ze het Optimaal Digitaal-spel met het doel om meer aandacht te vragen voor digitale toegankelijkheid. Het viel Maartje op dat zij het snel met elkaar eens waren, omdat ze als projectgroep al hetzelfde denken over veel dingen.

Toch kwamen er verrassende inzichten naar boven, vertelt Maartje: “We kwamen erachter dat sommige dingen eigenlijk al heel goed geregeld zijn en dus minder prioriteit hebben. Aan de andere kant komt er dan ook aan het licht dat er zaken zijn die écht meer aandacht nodig hebben. We hebben door het spelen van het spel meer prioriteiten kunnen stellen.”

Maartje vervolgt: “De meesten van ons waren al bewust bezig met het onderwerp digitale toegankelijkheid. We zijn allemaal al overtuigd van het belang hiervan. Toch ging het breder omdat het spel je echt uitdaagt om keuzes te maken.”

“Het spel helpt om de ogen te openen”

Maartje: “Het spel helpt om de ogen te openen, zodat mensen beter snappen waarom iets nodig is. Wat is er nou leuker dan op een speelse manier tot conclusies te komen dan klakkeloos een document uit te delen waarop staat welke dingen we vanaf nu anders gaan doen?”

Volgens Maartje vonden haar collega’s het leuk om het spel te spelen. Door elkaars ideeën aan te horen, leerden ze ook nog van elkaar. “Wat voor de 1 belangrijke is, is voor de ander minder belangrijk. Dat stukje wederzijds begrip is heel belangrijk. Ik had zelf de rol als spelleider en ik moet zeggen dat alles van tevoren duidelijk was uitgelegd, zodat het spel vlekkeloos verliep.”

Momenteel werken Maartje en haar team alle plannen verder uit. Zo hebben zij wekelijks overleg waarin ze de voortgang bespreken en samen werken aan toegankelijkheid.

Ook aan de slag met het Optimaal Digitaal-spel?

Ben je benieuwd wat het spel voor jouw team of organisatie kan betekenen? Meld je aan voor de spelleidertraining en ontdek hoe waardevol het spel voor jouw team kan zijn.