Blogs

Video: De favoriete tip van 2 burgemeesters en een directeur dienst­verlening

Burgemeesters en directeur Publiek Domein kiezen hun favoriete tip om aan de slag te gaan met digitale toegankelijkheid.

Video: Digitale toegankelijkheid hoog op agenda van burgemeesters en directeuren dienst­verlening

Ook burgemeesters en directeuren dienstverlening zetten digitale toegankelijkheid hoog op hun agenda. Daar gebruiken ze Optimaal Digitaal voor.

Video: GBTwente speelt het Optimaal Digitaal-spel

Eén van de teams van GBTwente ging aan de slag om het Optimaal Digitaal Spel te spelen. Bekijk de video om te zien hoe dit verliep.

Optimaal Digitaal Spel als serious game

Vermaak inzetten als leerinstrument, waarbij entertainment niet het doel is, maar een middel om iets te leren. Dat is waar het bij serious games om draait, aldus Jeroen Koch (veranderkundige bij de Belastingdienst).

Plezier en samenwerken met het Optimaal Digitaal Spel

Op een leuke en interactieve manier met elkaar aan de slag gaan om de dienstverlening te verbeteren en de samenwerking te bevorderen. De gemeente Alten deed het.

”Naast mooie plannen leverde het ook een leuke ochtend op”

Anita Dogterom, volgde vorig jaar een online spelleider training Optimaal Digitaal. Ze werkte toen nog bij de gemeente Krimpenerwaard. In september 2021 stapte ze over naar Rijkswaterstaat waar ze aan de slag ging als strategisch adviseur klantprocessen. Al snel besloot ze het Optimaal Digitaal Spel te introduceren bij haar collega’s.

Inclusieve dienst­verlening en de zoektocht naar de menselijke maat

Een samenleving waarin je het gevoel hebt dat er respect is voor wie je bent. Dat je ertoe doet. Oftewel: een samenleving waarin iedereen zich echt thuis voelt. Dát is inclusief. Daar hoort een overheid bij die de norm stelt. Die niet alleen predikt dat thuisgevoel, respect en ertoe doen basiselementen zijn, maar dat ook in praktijk brengt. Dat is voor mij dienstverlening met een menselijke maat. Vanuit die blik hebben we nog een lange weg te gaan. En beginnen we even niet bij ons verdiepen in ‘de burger’ of ‘de klant’. Nee, we beginnen met een spiegel.

De zoektocht naar de menselijke maat

“Praat met de burger” is de eerste aanbeveling uit het rapport 'Klem tussen balie en beleid', van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU).

“Aandacht voor toegankelijkheid is hard nodig”

Wouter Bolier is beleidsmedewerker toegankelijkheid bij Ieder(in), het netwerk van ruim twee miljoen mensen met een beperking of chronische ziekte. Dit jaar is hij voor de derde keer projectleider voor Week van de Toegankelijkheid. Wouter is slechthorend, fan van sciencefictionserie Star Trek en houdt van gamen. Hij vertelt over het belang van de Week van de Toegankelijkheid.

Grote vraagstukken behapbaar maken

Vorig jaar speelde Moniek Koerhuis het Optimaal Digitaal Spel in de Week van de Toegankelijkheid. Wat leverde dat op? Moniek: ‘De gemeente Zwolle wil voor iedereen toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening bieden zodat iedereen eenvoudig zaken kan doen met ons. Om dat te realiseren hebben we de werkgroep ‘Loket Zwolle’ opgericht.