Een toegankelijk Optimaal Digitaal-spel, waarom?

Vanuit Optimaal Digitaal geven wij andere organisaties advies over het verbeteren van hun dienstverlening. Maar kan het Optimaal Digitaal-spel zelf niet toegankelijker zijn? Kan iedereen het spel spelen of zijn er aanpassingen nodig om niemand buiten te sluiten?

Vanuit deze gedachte zijn we aan de slag gegaan om zowel het bordspel als de online versie van het Optimaal Digitaal-spel toegankelijker te maken. We begonnen met het bordspel en met toegankelijkheid voor slechtzienden. Hierbij hebben we hulp gehad van de Oogvereniging. Ons uitganspunt was onze eigen tip 72 ‘Test met echte gebruikers’.  

Hoe toegankelijk is het Optimaal Digitaal-spel eigenlijk?

In onze diverse samenleving is de kans groot dat een slechtziende medewerker aan wil haken tijdens het spelen van het Optimaal Digitaal-spel. Daarom vinden wij het belangrijk om te onderzoeken welke aanpassingen daarvoor eventueel nodig zijn.  

Met deze vraag kwamen wij terecht bij Joost Rongen van de Oogvereniging. Als coördinator digitale toegankelijkheid vond hij dit direct een goed idee. Hij regelde een testteam van mensen met een visuele beperking en dacht actief mee over de aanpassingen die misschien nodig zijn.

Joost vertelt enthousiast: “Het Optimaal Digitaal-spel laat jou en je team realiseren hoe belangrijk het is om met elkaar over een aantal kernwaarden na te denken, voordat je daadwerkelijk vorm gaat geven aan je website of dienst. Uiteraard wisten we dit al, maar elk project is anders. Het is belangrijk om bij de definitie van elk project na te denken over het uiteindelijke doel. Met dit spel gaat dat op een gestructureerde, overtuigende en prettige wijze.”

“De tipkaarten in het spel laten je realiseren dat achteraf inbouwen van toegankelijkheid lastig, tijdrovend en duur zou zijn. Het ontwerpen begint door met elkaar na te denken welke doelstellingen en randvoorwaarden belangrijk zijn.”

Joost Rongen – Oogvereniging

Testen met slechtzienden

Onlangs hebben wij het spel officieel getest met 4 medewerkers van de Oogvereniging, waarvan 3 met een visuele beperking. Uiteraard met hulp en begeleiding van Joost.

Deze test was een belangrijke mijlpaal voor Optimaal Digitaal, want slechtziendheid uit zich in veel verschillende gradaties. Uit de test bleek bijvoorbeeld dat iedereen het spel anders ervaart. Zo waren de tipkaarten voor de 1 wel te lezen, en voor de ander absoluut niet. Ook de rol van de spelleider wordt nog belangrijker.

Benieuwd naar de ervaringen en uitslagen van deze test? Houd onze website en nieuwsbrief dan in de gaten, want de komende tijd delen we onze bevindingen én belangrijkste inzichten.