Grote vraagstukken behapbaar maken

In aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid waarin we organisaties aanmoedigen om het Optimaal Digitaal spel te spelen, spreekt Optimaal Digitaal met verschillende spelleiders, spelleiders in spé en mensen die het Optimaal Digitaal spel hebben gespeeld. Wat is hun ervaring met het spel en waarom is het een aanrader om het spel te spelen? Deze week in gesprek met spelleider Moniek Koerhuis. Moniek is adviseur Diensteverlening bij de gemeente Zwolle. Vorig jaar speelde Moniek samen met haar collega’s het Optimaal Digitaal spel. Wat hebben ze daaraan gehad? Moniek vertelt. 

Zwolle: toegankelijk voor iedereen

Moniek Koerhuis
Moniek Koerhuis

Moniek: ‘De gemeente Zwolle wil voor iedereen toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening bieden zodat iedereen eenvoudig zaken kan doen met ons. Om dat te realiseren hebben we de werkgroep ‘Loket Zwolle’ opgericht. De werkgroep bestaat uit verschillende vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen. Zo zijn onder meer medewerkers betrokken van het versimpelteam,  KCC, Sociaal Domein, de website en het Informatiepunt Digitale Overheid in de Stadkamer van Zwolle.’ 

Kennismaken en focus aanbrengen

‘Om meer focus aan te brengen in de activiteiten van de werkgroep én om de samenwerking te bevorderen zag ik vorig jaar in de Week van de Toegankelijkheid een goede aanleiding om het spel te spelen. En dat is goed gelukt, al zeg ik het zelf. De werkgroep was recent opgericht, we hadden maar 1 of 2 keer eerder met elkaar om tafel gezeten. Om dan het Optimaal Digitaal spel te spelen was erg leuk en leerzaam. Op die manier leer je elkaar beter kennen en weet je bij wie je moet zijn. Dat gaf een boost aan de samenwerking.’

Grote groep

‘We speelden het spel online met in totaal 9 personen. Of nou ja, het was eigenlijk een hybride vorm want de collega’s van het KCC zaten samen op kantoor. Optimaal Digitaal adviseert om het spel met maximaal 4 deelnemers online te spelen maar ik wilde het gewoon heel graag met deze club mensen online spelen. Dus dat was best een uitdaging, zeker voor mij als spelleider. Ik had van tevoren koppels gemaakt zodat mensen even samen konden overleggen. Dat werkte heel goed in de praktijk. Binnenkort gaan we het spel weer spelen en dan deins ik er niet voor terug om dat weer met een grote groep te doen.’

Grote vraagstukken

‘Wat het spel ons heeft gebracht is dat we grote vraagstukken behapbaar hebben kunnen maken. Als je kijkt naar de opdracht die we hebben als werkgroep, is die heel breed. Hoe ga je toegankelijke én begrijpelijke dienstverlening realiseren voor de hele gemeente? Dat kan op heel veel verschillende manieren. We hebben focus aangebracht en daar acties aan gekoppeld.’

Verbinding leggen

‘Na afloop hadden we dus een hele lijst met acties waar we mee aan de slag zijn gegaan. Zo hadden we acties gericht op het versterken van de samenwerking met de Stadkamer en het Informatiepunt Digitale Overheid maar ook op het verbeteren van de beschikbare informatie op de website en in het KCC. Het versimpelteam heeft bijvoorbeeld een lezerspanel opgericht. Het panel leest webteksten en brieven en geeft tips wat er beter kan. Maar de grootste winst zat in de verbinding tussen de mensen die aan tafel zaten en daarmee dus de afdelingen die zij vertegenwoordigen.’ 

Week van de Toegankelijkheid

‘We gaan het spel zeker nog een keer spelen en ik wil mijn collega’s voorstellen om dat in de Week van de Toegankelijkheid te doen. Dat is toch een mooie aanleiding om het spel én het onderwerp onder de aandacht te brengen.’

Spelleider training

‘Als laatste wil ik nog even kwijt dat je het spel heel goed kunt spelen zonder een spelleider training te volgen. Ik heb geen training gevolgd maar het spel wijst zich vanzelf. Dus ga gewoon aan de slag, het is niet lastig maar leuk.’ 

Optimaal Digitaal in de Week van de Toegankelijkheid

Doe mee met de Week van de Toegankelijkheid en speel het Optimaal Digitaal spel. Ga actief aan de slag met de acties en draag bij aan een (digitale) toegankelijke dienstverlening.

Meer informatie Meld je aan