Hoe werkt bol.com aan een toegankelijke website?
Volgens Niels-Peter Foppen, senior interface designer bij bol.com, nemen we snel aan dat iedereen hetzelfde beeld heeft als je een website bekijkt. Dat is natuurlijk niet zo. Niet iedere website en webshop is toegankelijk voor mensen met een beperking. Daarom is Niels-Peter samen met zijn team bezig om ‘alles wat ze ontwikkelen’ toegankelijk op te leveren. Het doel: een toegankelijke webshop voor iedereen. Niels-Peter vertelt hoe het Optimaal Digitaal Spel hieraan bijdraagt.
Lastig om van digitale toegankelijkheid een prioriteit te maken
Niels-Peter werkt bijna 10 jaar bij webshop bol.com. Hij vertelt: “We werkten toen met een klein UX-team, dit is een team dat zich richt op het verbeteren van de gebruikerservaring. Dit team is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het team van toen is nu opgesplitst over diverse producten binnen de webshop (bijvoorbeeld Account, Klantenservice, Check-out etc). Met ons design system-team, opgericht in 2020, zijn we ons specifieker gaan richten op het verbeteren van de gebruikerservaring voor mensen met een beperking. Er wordt namelijk wel eens aangegeven dat niet alles in de webshop toegankelijk is voor iedereen. We merken dat zaken als inclusie en digitale toegankelijkheid telkens bleven liggen. Er is namelijk altijd zoveel te doen en iedereen heeft het druk. Ik denk dat dit voor veel organisaties herkenbaar is, want vaak denken we: ‘het komt wel’. Het bleek dan ook lastig om dit als prioriteit te stellen binnen de organisatie.”
Omdat Niels-Peter al eens van het Optimaal Digitaal Spel hoorde, besloot hij het spel te introduceren als onderdeel van hun ‘Toegankelijkheidsmaand’. Deze maand stond in het teken van toegankelijkheid en inclusie. Met onderzoeken met mensen met een visuele beperking, gastsprekers én het Optimaal Digitaal Spel.
Het verdedigen van je favoriete kaart
Uiteindelijk werd het spel gespeeld met 2 groepen mensen die allemaal met design bezig zijn. Niels-Peter: “Het spel spelen was eigenlijk precies wat we nodig hadden om de discussie met elkaar aan te gaan. Ik denk dat iedereen het onderwerp toegankelijkheid wel belangrijk vond, maar toch werd het elke keer op een zijspoor gezet. Op het moment dat er keuzes gemaakt moesten worden in het spel, kwamen heel interessante discussies op gang. Iedereen ging zijn eigen favoriete kaart ‘verdedigen’, want je moet een tipkaart kiezen met een actiepunt die voor jou belangrijk is. Het spel zorgde echt voor een stukje verdieping.”
Van tevoren maakte Niels-Peter een selectie van alle tipkaarten uit de speelset. Hij koos met name voor kaarten die te maken hebben met inclusie en gebruikersgemak.. “We hadden een heel duidelijk doel. Namelijk: de webshop toegankelijker en inclusiever maken voor onze klanten. Na het spelen van het spel hebben we daadwerkelijk grote stappen gezet. Er zijn zelfs verschillende werkgroepen gevormd die zich allemaal focussen op bepaalde thema’s. Inmiddels zijn de werkgroepen aan de slag gegaan, denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een toegankelijkheidschecklist voor designers”, vertelt Niels-Peter enthousiast.
Inclusie moet vanzelfsprekend worden
Designers zouden designers niet zijn als ze niet meedenken over het digitaal spelen van het spel. Dit gebeurde namelijk toen de meeste medewerkers nog thuis werkten. Zo bouwden zij de PowerPoint-versie van het spel na in de tool Figma. Op die manier werd het mogelijk om nog interactiever te spelen met de deelnemers. Ze konden namelijk zelf de kaarten verplaatsen.
Niels-Peter: “Inclusie moet vanzelfsprekend worden, iets dat erbij hoort. Het moet niet zo zijn dat we ‘een keer’ iemand met een beperking uitnodigen om zijn of haar mening te geven. Dit is iets waar wij dagelijks mee bezig zijn, al zijn we er uiteraard nog niet. Ik hoop onze inspanningen over een tijdje terug te zien in data hier zijn we nog mee bezig.”
Op de vraag of ze het spel nog een keer gaan spelen, antwoord Niels-Peter resoluut: “Zeker! Alleen zou ik het spel graag nog eens spelen met mensen van andere afdelingen. Zo kunnen we elkaars bewustwording prikkelen. Het is een goed middel voor ons om de discussie over de prioriteit van digitale toegankelijkheid te blijven voeren.”
Ook aan de slag met het Optimaal Digitaal Spel?
Ben je benieuwd wat het spel voor jouw team of organisatie kan betekenen? Bekijk dan eens de pagina met onze speluitleg.