Online snuffelen aan het Optimaal Digitaal Spel

Door het Optimaal Digitaal Spel kunnen organisaties hun online dienstverlening spelenderwijs verbeteren. Om grotere groepen te laten ervaren wat je met dit spel kunt bereiken, organiseert Elka Helmers regelmatig een workshop. De workshop van 20 april was voor de eerste keer online. En zo kon de VNG-community Digitale Toegankelijkheid online snuffelen aan dit populaire discussiespel.

Wennen aan Miro

De online workshop werd gegeven met behulp van Miro, een online visueel samenwerkingsplatform. Alles wat je normaal gewoon op een whiteboard schrijft, kun je gemakkelijk online doen in Miro; het is een digitaal whiteboard waarop je kunt schrijven, waarin je afbeeldingen kunt uploaden, en waarmee je post-it’s kunt ‘plakken’. Voor sommigen deelnemers was dat even wennen. Maar na een aarzelend begin ging het al gauw goed. De tipkaarten schoven door het beeld, om uiteindelijk op de juiste plek te landen.

Tipkaarten om doel te bereiken

Het Optimaal Digitaal Spel begint altijd met een duidelijk doel en eindigt met concrete acties waar je de volgende dag mee aan de slag kunt. Voor de workshop kozen deelnemers tipkaarten die belangrijk waren om het voorbeeld-doel te bereiken: ‘Hoe brengen we digitale toegankelijkheid in onze organisatie onder de aandacht?’. Vervolgens werd in groepjes de volgorde van tipkaarten bepaald: van meest naar minst belangrijk. Daarbij keken de deelnemers naar het doel van de workshop.

Stemmen op tipkaarten

Uiteindelijk bleven de 2 belangrijkste tipkaarten over. Daarna werden van elk groepje de 2 belangrijkste tipkaarten gepresenteerd, waarna de deelnemers over deze kaarten stemden: met welke tipkaarten wilden ze verder? Dit leverde deze 3 tipkaarten op:

Acties concreet maken

Als laatste bedachten de deelnemers concrete acties bij de tipkaarten: wat kun je morgen doen, in het kader van de tipkaart, om het doel te bereiken? Dat concrete bleek nog lastig. Enkele van de voorgestelde acties waren vaag of algemeen. Maar nadat Elka doorvroeg, kwamen de deelnemers vaak wel met iets concreets. Zo veranderde het algemene ‘Voor iedereen toegankelijk maken’ al snel in ‘Een TED-talk voor je collega’s’.

Weinig moeite, veel effect

Nadat iedereen een concrete actie had opgeschreven, moest de bedenker zijn of haar actie prioriteren: hoeveel moeite kost deze actie (weinig of veel) en hoeveel effect heeft deze actie (weinig of veel)? De acties werden verschoven naar de moeite/effect-matrix. De meeste acties kwamen terecht in het gedeelte ‘weinig moeite/veel effect’. Dit wil zeggen dat ze snel opgepakt kunnen worden. Maar dat gebeurt niet zomaar, benadrukte Elka. Hiervoor is het belangrijk dat iemand eigenaar wordt van zo’n activiteit. Iemand die een takenlijst maakt. En een vervolg afspreekt.

“Nu durf ik het wel aan”

Bij de workshop was zo’n vervolg niet nodig. De aanwezigen hadden een goed beeld van het Optimaal Digitaal Spel. En sommigen van hen zullen het bordspel dan ook zeker spelen met hun collega’s, zo lieten zij na afloop weten. “Ik heb het spel op m’n bureau staan, maar nog nooit gespeeld. Ik ben geen spelletjesmens. Na de workshop ‘durf ik het wel aan 🙂”, aldus een van de deelnemers na de workshop. Een andere deelnemer sloot zich daarbij aan: “Ik vond het een interessante workshop en het is zeker digitaal ook goed te spelen. Uiteraard is dat zo’n eerste keer even zoeken, maar dat komt een volgende keer alleen maar ten goede.”

Interesse in een workshop?

Organiseer je ook een evenement of webinar op gebied van dienstverlening voor de overheid? En wil je je deelnemers spelenderwijs laten ervaren hoe zij hun dienstverlening kunnen verbeteren? Lees meer over onze workshops. En mail ons als je interesse hebt.

Benieuwd naar het Optimaal Digitaal Spel?

Ben je benieuwd of het Optimaal Digitaal Spel iets voor jouw organisatie is? Bestel het spel dan gratis. Heb je vragen? Stuur onze projectleider Elka Helmers gerust een mailtje.