Thema’s
De tipkaarten van het Optimaal Digitaal Spel zijn onderverdeeld in 6 verschillende thema’s.
Commitment
Je kunt niet in je eentje de (digitale) dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Daarvoor heb je steun nodig van bestuurders, management, collega’s en andere betrokkenen.
Procesaanpak
Het verbeteren van je (digitale) dienstverlening is een continu proces. Dat geldt voor alle fasen: idee, ontwerp, ontwikkeling, implementatie en exploitatie.
Kanaalsturing
Kies bewust welk kanaal je op welk moment inzet. Ga uit van het gemak voor de gebruiker, maar bepaal zelf hoe en waar je wilt sturen.
Gebruiksgemak
Goede (digitale) dienstverlening is ontworpen vanuit de gebruiker. Het moet zo eenvoudig, duidelijk en bruikbaar mogelijk zijn.
Samenwerking
Je hoeft niet alles zelf opnieuw uit te vinden om je (digitale) dienstverlening te verbeteren. Er is al veel gedaan. Je kunt leren van anderen, hergebruiken of samenwerken.
Inclusie
Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan de diversiteit bij gebruikers zodat iedereen mee kan doen.
Thema in eerdere druk
In de 1e en 2e druk van het Optimaal Digitaal Spel zat ook nog het thema Informatieveiligheid.
Informatieveiligheid
Goede (digitale) dienstverlening gaat niet alleen over je dienst of product. De veiligheid van informatie, zoals persoonsgegevens, en handelen volgens de wet is net zo belangrijk.