Creëer bestuurlijke dekking en mandaat
Als je echt een stevige bestuurlijke dekking en mandaat wilt om de digitale dienstverlening vooruit te helpen, moet je actief optreden. Houd daarom iedereen geregeld op de hoogte van de geboekte resultaten en doe dit op een overtuigende wijze. Wijs op de groei in digitaal gebruik en laat weten wat je nog meer in petto hebt.
Voorbeelden
Bestuurlijk eigenaarschap
“Bestuurlijke dekking en een mandaat regel je zelf. Dat kun je doen door constant resultaten onder de aandacht te brengen. Verwijs naar concrete stijging van het gebruik van het digitale kanaal bij specifieke producten. Door er steeds weer over te vertellen, kun je overtuigen.”
Creëer draagvlak door delen rapporten Massaal Digitaal
“Ik deel de conclusies volledig, de rapporten helpen me, want het creëert draagvlak en stimuleert daadkracht binnen de organisatie.”
Eigenaar Digitale dienstverlening
“Word een professional in digitale dienstverlening en eis die rol op. Er is binnen gemeenten naar mijn gevoel een enorm gebrek aan professionals die zich verdiepen in digitale dienstverlening; die kennis hebben over alle details voor succes. Iemand die er binnen de organisatie ‘over gaat’, en die autonoom handelt, met kennis van zaken. Als ik bij elke mutatie naar mijn baas moet, of naar het KCC of ICT dan wordt het niks. Collega’s moeten weten dat ik ‘erover ga’ als ik op de site aanpassingen wil op hun onderwerp of op bijvoorbeeld banners. Iedereen denkt verstand te hebben van internet, omdat we het allemaal gebruiken, maar dat is niet zo.”
Bestuurlijke dekking
“Belangrijk is dat er bestuurlijke dekking is. Ik zou haast zeggen dat dat voorwaarde nummer één is. Ik geef medewerkers de ruimte om dingen uit te proberen. Lukt er een keer iets niet? Jammer, daar leren we van. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij mij.”
Waarom werkt dit?
Iedereen wil onderdeel zijn van een team dat successen behaalt; iedereen wil daar zelf een positieve rol in spelen. Dat geldt ook voor een bestuurder. Overtuig hem of haar dat de concrete voorstellen die je doet, concrete voordelen voor burgers/bedrijven en de eigen organisatie opleveren. Laat goede voorbeelden van andere organisaties zien. Regel waar nodig een gesprek met die voorbeeldorganisatie, ook op bestuurlijk niveau. Deel successen en cijfers met de hele organisatie. Deel ook de tegenslagen, maar geef tegelijk wel aan wat je daarmee gaat doen. Dat geeft intern draagvlak.
Links
-
Hoe krijg je ‘grip’ op online?
Veel communicatieadviseurs vinden het moeilijk om een leidende rol te pakken in online communicatie. Dat terrein dring je liever niet te ver binnen. Toch moeten communicatieadviseurs de baas zijn.
-
Pijnacker-Nootdorp zorgt voor digitaal gemak
In de meest recente 'Benchmark digitale dienstverlening overheid' van EY staat Pijnacker-Nootdorp op een twaalfde plek. Niet gek voor een gemeente van net iets meer dan 51.000 inwoners.