Ervaar zelf beperkingen van je dienst
Ervaar zelf de belemmeringen waar een gebruiker tegenaan kan lopen. En welke consequenties jouw ontwerpkeuzes hebben. Loop eens met iemand met een beperking mee. Volg de gebruiker bij wat deze doet. Als je het zelf ervaart, begrijp je beter hoe je de dienst kunt verbeteren. En ben je je meer bewust van de noodzaak.
Voorbeelden
Ervaren wanneer je niets kunt zien
Tijdens mijn stage bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) viel ik midden in het proces om de digitale dienstverlening toegankelijk te maken. Hierbij werd niet alleen de focus gelegd op wat er moest gebeuren, maar ook vonden er ‘awareness sessies’ plaats. Door deze awareness-sessies liet een blinde DUO medewerker zien hoe hij over de website navigeert. Zo kon men samen ervaren hoe frustrerend het is wanneer de digitale dienst niet voor hun is gemaakt. Een stukje collectief begrip opbouwen. Als buitenstaander zag ik nog meer mogelijkheden. De digitale dienst ervaren met verschillende vormen van visuele beperkingen, want men is niet altijd blind. Zo leer je echt wat voor mensen met een dergelijke beperking belangrijk is.
Kijk naar wat er wél kan!
Ik ben geholpen als mensen weten hóe ze moeten omgaan met mensen met een beperking. Voorbeeld: Ik ben een keer geweigerd bij het stembureau omdat ik niet samen met mijn begeleider in het stemhokje mocht. Er zat toen een dame die de regels niet kende. Heel onhandig want mijn begeleider moest toen naar de gemeenten om uit te leggen dat ik hulp nodig heb bij het aankruisen van mijn keuze.
Links
-
Toets bruikbaarheid diensten
Een overzicht van Gebruiker Centraal met tools en hulpmiddelen voor digitale toegankelijkheid.
-
Webinar: Gebruikerstesten met visueel beperkte deelnemers
Het voldoen aan de WCAG (accessibility) betekent nog niet dat een website of app echt te gebruiken is door mensen met een beperking. Betrek voor de usability-kant daarom mensen met een beperking van begin af aan.
-
Podcast: Ervaringsdeskundigen aan het woord
Voor wie is digitale toegankelijkheid belangrijk? In deze aflevering komen ervaringsdeskundigen aan het woord. Ze vertellen waar ze tegenaan lopen als het gaat om digitale toegankelijkheid.
-
Voelen wat blinden voelen
In dit filmpje van #designforeveryone ervaren mensen een winkel zoals blinden die ervaren.
-
Een speelse manier om een indruk te krijgen van toegankelijkheid
Wat gebeurt er als je je verplaatst in een gebruiker met een beperking? Inclusiefpubliceren.nl heeft 10 oefeningen bedacht. Speel ze samen of alleen!
-
Zo maak je je website en app toegankelijk voor mensen met een visuele beperking
Een blog van Q42 over testen met blinde en slechtziende gebruikers.
-
Ervaar zelf leven armoede
Onzichtbaar Den Haag organiseert trainingen met de inzet van ervaringsdeskundigen, zoals het Overleefhuis.
-
Bewustwording door escape box
Met de escape box van Stichting Lezen en Schrijven ervaar je zelf hoe het is om moeite te hebben met taal.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Een overzicht van Gebruiker Centraal van organisaties en belangenverenigingen die je verder kunnen helpen.