Formuleer concrete kortetermijndoelen
Stel een aantal kortetermijndoelen. Deze doelen zijn concreet en overzichtelijk. Dat stimuleert en maakt het eenvoudiger om de benodigde stappen uit te voeren en zo de gewenste resultaten te bereiken. Selecteer een aantal key performance indicators (KPI’s) die ertoe doen en bespreek hiervan steeds de ontwikkelingen met je team. Hoe loopt het? Moeten we iets bijstellen?
Voorbeelden
Maak doelen zichtbaar
Als het gaat over digitale toegankelijkheid: maak intern zichtbaar welke doelen je kunt halen op korte termijn en welke meer tijd vergen. Maak ook zichtbaar voor je collega’s en gebruikers wat er in de toegankelijkheidsverklaring staat.
Benoem concrete acties
Toevallig hebben we vanochtend vanuit het programma Dienstverlening een SCRUM-sessie gehad. De vraag was hoe we ons Klantcontactcentrum in 2018 zo digitaal mogelijk kunnen inrichten. Dan hebben we het over heel specifieke activiteiten. Als we in discussie gaan hoe we het organisatorisch moeten doen, over wat wel en niet kan, dan verdwalen mensen. Dan denken we al snel in belemmeringen. Gelijk de concrete acties benoemen, dan ben je actief bezig. Want dat leidt ook tot een vervolgproces.
Houd concrete doelen voortdurend voor ogen
“Houd doelen feitelijk, gericht op de korte termijn en houd ze voortdurend voor ogen. Want over een visie kun je (veel te) lang soebatten. Houd ‘m simpel en ‘dun’ en vertaal ‘m direct door naar je concrete doel: hoeveel digitale aanvragen wil je binnen hoeveel tijd bereiken? Houd de operationele key performance indicators on top of mind en praat daar voortdurend over.”
Aan de slag: ondernemerschap en lef
“We proberen ons meer en meer als ondernemers te gedragen: door gewoon te doen. Een pragmatische organisatie te zijn, iteratief. We doen een risico-inventarisatie op hoofdlijnen, gaan af op ons gut feeling, we beginnen gewoon. Calculeren in dat we een paar keer op onze snuit gaan. Niet wachten, plannen maken, anders is het al weer verouderd als je begint. Stilzitten is geen optie, je moet bewegen. Gewoon DOEN”.
Koppel uitgaven aan doel, concreet geformuleerd in KPI’s
Formuleer eerst: wat is je doelstelling. Bijvoorbeeld: wij willen digitale producten leveren, daar waar het van waarde is voor onze inwoners, en omdat onze handelingskosten dan laag zijn. Zodat we verantwoord omgaan met de middelen die ons ter beschikking worden gesteld door diezelfde bevolking. Maar vaak wordt wel de module gekocht en geïmplementeerd, maar het gebruik ervan niet gestimuleerd of gepromoot. Er is dan geen koppeling tussen een doel om iets te bereiken op digitaal vlak, vertaald in Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s). Dan zie je dat je veel geld hebt uitgegeven aan digitalisering en de revenuen ervan niet plukt. En dat de tevredenheid van die inwoner niet toeneemt, omdat die nog steeds een afspraak maakt voor een uittreksel. Een belangrijk tweede punt is; als er dan doelen zijn gesteld, ga ze dan ook bewaken en monitoren op het achterliggende doel dat je wilt bereiken.
Waarom werkt dit?
Langetermijndoelen zijn soms te hoog gegrepen en sterven in schoonheid. Het voordeel van een kortetermijndoel is niet alleen dat hij concreter is, maar ook dat er voor de medewerkers echt een kans van slagen is. En dat binnen afzienbare tijd. Dat heeft als prettig bij-effect dat de mensen die er aan werken veel gemotiveerder zijn om het doel te halen. Bovendien kunnen de behaalde doelen weer als kleine successen gedeeld worden binnen de organisatie.
Links
-
Wat is een kpi?
Key performance indicators (Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren) zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren.
-
Het SMART-principe
Dit is een methode om meetbare en realistische doelstellingen te formuleren. Het vaststellen van meetbare doelstellingen maakt het achteraf eenvoudiger om te evalueren.
-
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren meten de prestaties van de organisatie. Ze geven inzicht in de resultaten op deelgebieden en laten zien in hoeverre bepaalde doelstellingen bereikt worden.