Tip 122

Gebruik beeld, animatie en geluid als dit helpt

inclusie

Ga niet alleen uit van tekst, maar gebruik ook visuele en auditieve middelen. Bedenk met welk doel en voor welke doelgroep je ze gebruikt. Zorg dat ze altijd de boodschap ondersteunen. En dat beeld, animatie en geluid toegankelijk zijn voor iedereen.

Voorbeelden

Foto's in de beeldbrief

Wij kregen het advies om in onze beeldbrief iconen te gebruiken. En wel omdat we die ook op meerdere plekken op de website gebruiken, waardoor mensen ze gaan herkennen. We waren dus verrast toen bij de tweede test bleek dat mensen naar de fotobrief wezen. En niet alleen de Rotterdammers met een licht verstandelijke beperking; we zijn ook gewoon het pand in gelopen en hebben collega’s gevraagd: ‘Wat vind jij nu een fijne brief?’. Het antwoord: ‘Die met die foto’s! Ja, die wil ik ook!’. Dat hadden we niet verwacht.

We kregen dus 2 bijzondere verrassingen: we waren begonnen met de doelgroep ‘Rotterdammers met een licht verstandelijke beperking’, maar de brief met foto’s bleek een brief te zijn die iedereen fijn vindt. Zie het hele interview in de Direct Duidelijk Tour.

Esmeralde Marsman

Esmeralde Marsman

Gemeente Rotterdam Meer tips van Esmeralde

Voorleessoftware moet door de hele tekst gaan

Er zijn allerlei trucs die je kunt toepassen om zo’n webplatform toegankelijk te maken. Websites moeten zo geprogrammeerd worden dat het goed werkt voor mensen met een visuele beperking. Er zijn uit mijn hoofd iets van 300.000 mensen in Nederland die bijna niks zien. En die gebruiken tegenwoordig allemaal voorleessoftware. Tenminste, de mensen die veel computers gebruiken. Als je een pdf toont, dat is voor de computer een plaatje. En wij snappen dat met onze ogen, maar de computer ziet gewoon een plaatje en titel. Voorleessoftware moet eigenlijk door de hele site heen gaan en zeggen: hier kun je een titel invullen, hier staat uitlegtekst, hier staat het kopje voor het plan indienen. Daar moet je voor optimaliseren. Hoor en zie het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour

Michiel van den Ingh

Online participatieadviseur en mede-oprichter van participatieplatform Argu Meer tips van Michiel

Minder tekst, meer plaatjes

Wij zijn vorig jaar een traject ingegaan om onze nogal tekstgerichte en moeilijke website om te bouwen naar iets dat gebruikersvriendelijker is. Met veel minder tekst, met meer plaatjes, veel meer op actie gericht en ook veel begrijpelijker. Dat is een project geworden waarbij we om de 2 á 3 weken, na een versie te hebben gepubliceerd, op basis van feedback doorontwikkelen. Het is de bedoeling dat dit de standaard werkwijze gaat worden.

Janfolkert Muizelaar

Janfolkert Muizelaar

Raadgever Trends, Innovatie, Overheid, Strategie, Domein Interactie Belastingdienst Meer tips van Janfolkert