Gebruik beeld, animatie en geluid als dit helpt
Ga niet alleen uit van tekst, maar gebruik ook visuele en auditieve middelen. Bedenk met welk doel en voor welke doelgroep je ze gebruikt. Zorg dat ze altijd de boodschap ondersteunen. En dat beeld, animatie en geluid toegankelijk zijn voor iedereen.
Voorbeelden
Foto's in de beeldbrief
Wij kregen het advies om in onze beeldbrief iconen te gebruiken. En wel omdat we die ook op meerdere plekken op de website gebruiken, waardoor mensen ze gaan herkennen. We waren dus verrast toen bij de tweede test bleek dat mensen naar de fotobrief wezen. En niet alleen de Rotterdammers met een licht verstandelijke beperking; we zijn ook gewoon het pand in gelopen en hebben collega’s gevraagd: ‘Wat vind jij nu een fijne brief?’. Het antwoord: ‘Die met die foto’s! Ja, die wil ik ook!’. Dat hadden we niet verwacht.
We kregen dus 2 bijzondere verrassingen: we waren begonnen met de doelgroep ‘Rotterdammers met een licht verstandelijke beperking’, maar de brief met foto’s bleek een brief te zijn die iedereen fijn vindt. Zie het hele interview in de Direct Duidelijk Tour.
Voorleessoftware moet door de hele tekst gaan
Er zijn allerlei trucs die je kunt toepassen om zo’n webplatform toegankelijk te maken. Websites moeten zo geprogrammeerd worden dat het goed werkt voor mensen met een visuele beperking. Er zijn uit mijn hoofd iets van 300.000 mensen in Nederland die bijna niks zien. En die gebruiken tegenwoordig allemaal voorleessoftware. Tenminste, de mensen die veel computers gebruiken. Als je een pdf toont, dat is voor de computer een plaatje. En wij snappen dat met onze ogen, maar de computer ziet gewoon een plaatje en titel. Voorleessoftware moet eigenlijk door de hele site heen gaan en zeggen: hier kun je een titel invullen, hier staat uitlegtekst, hier staat het kopje voor het plan indienen. Daar moet je voor optimaliseren. Hoor en zie het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour
Minder tekst, meer plaatjes
Wij zijn vorig jaar een traject ingegaan om onze nogal tekstgerichte en moeilijke website om te bouwen naar iets dat gebruikersvriendelijker is. Met veel minder tekst, met meer plaatjes, veel meer op actie gericht en ook veel begrijpelijker. Dat is een project geworden waarbij we om de 2 á 3 weken, na een versie te hebben gepubliceerd, op basis van feedback doorontwikkelen. Het is de bedoeling dat dit de standaard werkwijze gaat worden.
Links
-
Eisen aan geluid en video
In dit overzicht van Logius worden de eisen aan toegankelijkheid voor audio en video uitgelegd.
-
Toegankelijkheid van apps
Met dit webinar van DigiToegankelijk en Gebruiker Centraal leer je meer over hoe je kan voldoen aan de wettelijke verplichting van digitale toegankelijkheid van apps. Je maakt ook kennis met hulpmiddelen die je kan inzetten.
-
Direct duidelijk op social media
Hoe zorg je dat jouw berichten op social media direct duidelijk zijn, in tekst én in beeld? In dit webinar van de Direct Duidelijk Tour hoor je daar meer over.
-
Toolkit Taal
In de Toolkit taal vind je teksten en beelden voor overheidscommunicatie. Bekijk ze ter inspiratie of gebruik ze zelf. Bekijk ook de richtlijnen, voor het gebruik van tekst en verschillende soorten beelden. Alles in de toolkit is getest.
-
Beeldkompas
Beeldkompas is programma van de Rijksoverheid met informatie, hulpmiddelen en cursussen om beeld nog beter in te zetten.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Op zoek naar ervaringsdeskundigen, handige apps en tools die jou helpen om je website toegankelijker te maken en duidelijker te communiceren? Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.
-
Video: De noodzaak van ondertiteling
De video van Empatio laat zien waarom ondertiteling van video's zo belangrijk is.
-
Video: Arend on text
Arend is blind en maakt gebruik van een schermlezer om gebruik te kunnen maken van internet. Deze video van Empatio laat mooi zien waar Arend tegenaan loopt als hij internet gebruikt.
-
Webinar: De weg naar een toegankelijke organisatie
Tijdens het webinar ‘De weg naar een toegankelijke organisatie’ ging gespreksleider en expert op het gebied van digitale toegankelijkheid Peter van Grieken in gesprek met overheid en bedrijfsleven onder andere over hoe je draagvlak kunt creëren binnen je organisatie om dit voor elkaar te krijgen.
-
Video: Surfen zonder zicht
Deze korte video van de VNG, verschaft je inzicht in digitale toegankelijkheid voor blinden.