Gebruik sociaal bewijs
Sociaal bewijs is een psychologisch mechanisme waarmee je mensen kan bewegen om de goede keuze te maken. Een eenvoudige zin als “Vandaag hebben 458 Amsterdammers online een vergunning aangevraagd” kan al een groot effect hebben. Voeg sociaal bewijs toe aan je website of nieuwsbrief en gebruik daarbij het liefst exacte getallen en authentieke voorbeelden. Zet deze mededeling vervolgens in een opvallend kadertje, zodat het opgemerkt wordt.
Voorbeelden
Focus op usability
Gebruikerservaring is essentieel in acceptatie van een nieuwe digitale dienst. Tevens zal het een wervende werking hebben wanneer men echt enthousiast is over het gebruik van het product.
Op tijd belasting betalen
Het nudge team van de Britse overheid wist er met sociaal bewijs voor te zorgen dat het aantal betaalde aanslagen met 15 procent steeg. Ze bereikten dit door aan de herinneringsbrief van de belastingdienst het eenvoudige zinnetje toe te voegen dat acht van de tien mensen hun belastingaanslag op tijd betalen. Hoe specifieker het sociaal bewijs, hoe meer effect. Mensen in je eigen wijk volg je doorgaans eerder dan Nederlanders in het algemeen.
'Gebruik quotes van personen van bedrijven'
“Het werkt veel beter als je een enthousiast gebruiker iets laat vertellen.”
Waarom werkt dit?
De gedragspsycholoog Robert B. Cialdini heeft in zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ het psychologisch mechanisme van sociaal bewijs helder beschreven. Het komt erop neer dat we de neiging hebben om te doen wat andere mensen doen, zeker als we niet zeker weten wát we moeten doen. Dit effect wordt nog sterker als we denken dat die andere mensen op ons lijken. In de meeste gevallen is het volgen van de grote massa een verstandige keuze, ook wel ‘wisdom of the crowd’ genoemd.
Links
-
ReferralCandy:
Sociaal bewijs in marketing.