Tip 36

Goed op elk apparaat

gebruiksgemak

Steeds meer burgers gebruiken een smartphone of tablet om hun zaken te regelen. Pas daarom het ‘responsive design’ toe: de layout van je website of digitaal product passen zich aan aan het scherm. Test de hele aanvraagroute van je digitale producten op verschillende apparaten met verschillende schermen. Soms link je misschien door naar een digitaal loket dat zich nog niet goed aanpast, ook dat moet op orde zijn. Doe je dit niet, dan haken gebruikers af, gaan bellen of komen naar de balie.

Voorbeelden

BuitenBeter in Eindhoven

Gemeente Eindhoven maakt sinds 2010 voor de ‘melding openbare ruimte’ gebruik van de mobiele applicatie ‘BuitenBeter’. “Het gebruikersgemak van digitaal melden in combinatie met de snelle (digitale) afhandeling van de gemeente is één van de belangrijkste factoren van onze digitale prestaties versus andere kanalen”, aldus de gemeente. Het aandeel meldingen via de BuitenBeter App blijft jaarlijks toenemen, waarbij juist een afname van het aantal telefonische meldingen waarneembaar is.

Bron: GBBO

Stijging mobiel gebruik

Het totale mobiele verkeer van smartphones en tablets op gemeentewebsites is toegenomen van 10 procent in 2011 naar 26 procent in 2013. Meer dan driekwart van de gemeenten had in december 2013 nog geen website geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. De gebruiksvriendelijkheid neemt af als de gemeente geen actie onderneemt de website te optimaliseren voor deze type apparaten. Het gevolg is een gebrekkige ervaring bij het aanvragen van de producten en/of een melding doen met een telefoon of tablet. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een aanvraag waarbij de cookiemelding over de verzendknop van het formulier valt. Hierdoor lijkt het voor de gebruiker of het formulier geen verzendknop heeft.

Bron: GBBO

Denk na over aanbod van digitale producten per type apparaat en optimaliseer

Het gedrag van de bezoeker op desk- en laptops, tablets en smartphones verschilt fundamenteel van elkaar. De vraag is in hoeverre een bepaald product geschikt is om aan te vragen op een smartphone. Gaat de bezoeker van de website een formulier van meerdere pagina’s invullen op een smartphone? Hoe moet een dergelijk webformulier ingericht worden op een tablet zodat deze gebruiksvriendelijk is? Het is van belang om keuzes te maken hoe digitale diensten worden aangeboden.

Bron: GBBO

Integrale toegang tot overheidsinformatie

“Organisaties voeren structureel usability tests uit en gebruiken de bevindingen ter verbetering van het dienstverleningsproces door (o.a. – red.) aanpassingen aan de website door deze in ieder geval responsive te maken waardoor deze ook op mobiele apparaten goed bruikbaar is.”

Bron: Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017

Flinke slag met responsive site Nunspeet

Steeds meer mensen bezoeken de gemeentelijke website via een tablet of smartphone. De gemeente Nunspeet heeft er daarom voor gekozen om een website te maken met een responsive design. Dit betekent dat de weergave van de website zich automatisch aanpast bij verschillende resoluties (desktop, laptop, tablet, smartphone). Tijdens de presentatie van de nieuwe site, in januari van dit haar, zei wethouder Van der Maas content te zijn met de nieuwe website: “De dienstverlening staat bij ons als gemeente hoog in het vaandel en natuurlijk ook de digitale dienstverlening. Met de nieuwe website maken we weer een flinke slag op het digitale dienstverleningsvlak.”

Bron: Website gemeente Nunspeet

Den Haag boekt resultaat met responsive

De gemeente Den Haag is sinds 2013 over naar responsive. Vormgeving en interactie zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. De statistieken logen er niet om: het mobiele bezoek van Den Haag.nl nam in een jaar tijd aanzienlijk toe (van 3,3% in 2011 naar 16,7% in 2012). Het was duidelijk: er moest actie ondernomen worden. Project Touch werd daarom november 2012 opgestart. Na livegang van de responsive site was het tijd voor een evaluatie. De resultaten:

  • Mobiel gebruik gestegen naar 20%;
  • Conversie mobiele formulieren zichtbaar gestegen;
  • Vermindering telefonisch contact (bezoekers lossen meer zaken op via internet);
  • Uitgangspunt herkenbaarheid geslaagd: responsive design viel niet op bij gebruiker!

Bron: Weblog ‘De kracht van content’

Waarom werkt dit?

Gebruik van mobiel internet neemt toe. Er komen steeds meer verschillende apparaten, met verschillende schermen met allerlei verschillende formaten. Het standaard gebruik van een computerscherm op een bureau wordt ingehaald door mobiel, tablets, phablets, smartphones en meer. Hierdoor is de noodzaak ontstaan om ‘apparaat-onafhankelijk’ te ontwikkelen. Responsive design is een manier om in ieder geval te zorgen dat elk apparaat je website of digitale dienst goed toont.

Onderzoek

Uit onderzoek van GfK blijkt dat internetters (13+) in het bezit zijn van:

  • Tablet: 65 procent
  • Smartphone: 80 procent
  • PC’s/desktop: 60 procent
  • Laptop: 80 procent

(Bron: GfK, Trends in Digitale Media, december 2015)

Deloitte laat zien dat het aantal consumenten dat in Nederland een 4G-verbinding gebruikt het afgelopen jaar gestegen is met 192%, de hoogste groei in Europa. 35% van de ondervraagde consumenten gebruikt nu een 4G-verbinding.

(Bron: Deloitte, Global Mobile Consumer Survey, “The Smart Mainstream”, november 2015)

Conclusie

Veel mensen hebben continu, op verschillende apparaten, toegang tot internet om hun zaken te regelen. Zorg dat je digitale producten dus op alle apparaten op orde zijn.

Meer tips over gebruiksgemak