Laat weten wat wel en niet digitaal kan
Dit is een toptipCommuniceer helder via alle kanalen wat wel en niet digitaal kan. Dan kunnen mensen een bewuste keuze maken. En het voorkomt teleurstelling door andere verwachtingen.
Voorbeelden
Wel kanaalsturing, geen kanaalconcurrentie maar differentiatie
“We willen uit de kanalenconcurrentie blijven, de focus ligt op het doorontwikkelen van alle kanalen. Voor je het weet focust iedereen op digitaal, daar moet je voor uitkijken. Je moet kijken welk kanaal binnen het proces het beste is op welk moment: als het bijvoorbeeld over het verlenen van zorg gaat dan is het soms beter te starten met een gesprek. Je wilt mensen graag zien, en dan kan het vervolg uiteraard nog wel digitaal worden aangeboden en afgehandeld.”
Voorbeeld: gemeente Buren
De website laat duidelijk zien wat je kan regelen via het ‘Digitaal loket’.
Filosoof Bas Haring over de inzet van ICT
“ICT dient de zaken te automatiseren die automatiseerbaar zijn. De standaardzaken. Juist om tijd en ruimte te hebben voor de niet-standaardzaken. Het gaat uiteindelijk om dienstbaarheid, en daartoe bestaan routines überhaupt.”
Waarom werkt dit?
Wanneer men zelf moet uitzoeken wat de digitale mogelijkheden zijn, is de kans groter dat men naar de telefoon grijpt. Dus als je al in eerste instantie duidelijk aangeeft wat wel digitaal kan en wat niet, verklein je de kans dat mensen weer kiezen voor de oude, vertrouwde weg.
Onderzoek
In 2017 is ongeveer 85 procent van de overheidsdiensten digitaal beschikbaar. Dat was in 2006 nog slechts 18 procent. Kortom, een snelle ontwikkeling waar niet iedereen weet van heeft.
(bron: rapport ‘Burgers over de digidrempel heen?’)
Links
-
Webinar: Hoe krijg je juridische teksten direct duidelijk - Direct Duidelijk Tour
Juridische taal is onbegrijpelijk voor de gemiddelde lezer. Juridische teksten bevatten vaak ingewikkelde zinnen en vaktermen. Er zit een groot spanningsveld tussen wat juridisch noodzakelijk is om op te schrijven en het begrip door de lezer. Hoe zorg je dat de lezer de tekst begrijpt? Dat de boodschap overkomt? En dat tegelijkertijd een tekst juridisch gezien nog steeds klopt?
-
Webinar: Helder comminiceren bij levensgebeurtenissen
Als je kinderen krijgt, gaat studeren of met pensioen gaat (zogenaamde levensgebeurtenissen), moet je veel regelen met de overheid. Je hebt dan te maken met verschillende organisaties. Het is belangrijk om communicatie en dienstverlening rondom een levensgebeurtenis vanuit de leefwereld van mensen in te richten.
-
Massaal Digitaal: oplossingen voor meer digitaal gebruik overheidsdiensten
In dit kwantitatieve onderzoek is gekeken naar barrières en oplossingen voor meer gebruik van digitale overheidsdienstverlening, inclusief overzichtelijk cijfermateriaal en grafieken. (Pdf, 919 Kb)