Leer van andere organisaties
Sommige organisaties lopen voorop als het gaat om goede (digitale) dienstverlening. Denk daarbij niet alleen aan overheidsorganisaties, maar ook aan bedrijven. Ze denken vanuit de klant, en bieden klanten optimaal gebruikersgemak en service. Voor hen zijn dat essentiële voorwaarden om te overleven. Kijk naar hun sites, neem contact met ze op, ga er kijken. Vertaal naar je eigen organisatie. Leer van hen.
Voorbeelden
Vandaag besteld, morgen in huis
We zijn bezig met de introductie van ‘vandaag besteld, morgen geleverd’. We willen dit doen voor producten als uittreksels of eigen verklaringen. Dat zijn producten waar mensen anders voor aan de balie komen. We zetten bij digitaal bestellen in op snelheid. Dat betekent bij een digitale bestelling dat 80 procent van de bestellingen de volgende dag al op de bus gaan.
Denken en aanbieden als Ikea: vanuit 'webshop' gedachte
Bij het nadenken over het bereiken van de klant, kwamen wij tot de conclusie: iedereen heeft een webshop, waarom hebben wij er geen? Ikea heeft ‘wonen – eten – slapen’, als wij ook zo eens denken…? Voor burgers een serie ‘rondom of bij het water’ maken? We hebben veel activiteiten benoemd die herkenbaar zijn voor de burger, de boer of bedrijven, als ze iets willen waarbij water een rol speelt. Al doordenkend kwamen we snel op een aantal categorieën. We hebben nu vier productlijnen: onttrekken en lozen van water; activiteiten bij en op een dijk; activiteiten in, op of rond het water; omgaan met hemelwater. Vervolgens zijn we gaan denken als een webshop. Als je wat zoekt, kom je op een pagina, waarbij je kunt kiezen. Bij bijvoorbeeld ‘Dammen’ heb je dan drie productmogelijkheden: van ‘simpel’, waarvoor alleen een melding moet worden gedaan, tot ‘zwaar’ waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd.
Gedragen als een ondernemer
We proberen ons meer en meer als ondernemers te gedragen: door gewoon te doen. Een pragmatische organisatie te zijn, iteratief. We doen een risico-inventarisatie op hoofdlijnen, gaan af op ons gevoel, we beginnen gewoon. Calculeren in dat we een paar keer op onze snuit gaan. Niet wachten maar plannen maken, anders is het al verouderd als je begint. Stilzitten is geen optie, je moet bewegen. Gewoon doen!
Denken als Coolblue: alles voor een glimlach
Als je eenmaal de gedachtesprong hebt gemaakt naar ‘webshop’, dan laat dat je niet meer los. Het betekent dat we heel systematisch als een marketeer hebben gekeken: wat bieden we aan? Mensen vinden regels niet leuk, dit mag niet en dat mag niet. Als ze iets moeten melden, vinden ze dat ingewikkeld gedoe. Net als bij Coolblue laten we zien wat wèl kan. We bieden de mogelijkheid om te kiezen uit varianten, met een toelichting. Coolblue is ooit begonnen als studentenbedrijf. Sinds de oprichting hebben ze maar één doel: jou blij maken. Alles voor een glimlach. Dat is toch de diepere motivatie hier. Dit is een waterschap en het gaat niet om winstmaximalisatie. We kunnen wel zorgen dat wij onze producten en diensten zó aanbieden dat je er blij van wordt. Dat we jou helpen om jouw ding te doen. Op een manier die past bij ons publieke belang.
Neem een kijkje op de website van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.
Kennis ontwikkelen: leren van anderen
Met ambtenaren uit de G4 zijn wij bij het CJIB in Leeuwarden gaan kijken. Dat was heel leerzaam, dat willen we eigenlijk meer doen. We gaan kijken bij het RDW voor kennismanagement en we gaan bij een verzekeraar kijken hoe zij klanttevredenheid meten en hoe ze dat inzetten voor het verbeteren van hun dienstverlening.
Kijk naar sites van bedrijven: meedenken in proces bij klant
Bij webshops vind ik het leuk dat wordt aangegeven ‘andere klanten kochten ook dit’. Dat hebben wij ook meegenomen. Bijvoorbeeld bij ‘grondwater onttrekken’ is het waarschijnlijk dat je water ook weer moet lozen. Dus geven we nu aan: Let erop, dit is ook nog gerelateerd.
Ondernemer zijn
Als je ‘alles’ voorlegt aan ‘iedereen’ dan kom je tot niks, want iedereen vindt er het zijne van. Ga gewoon aan de slag met een stelletje slimme mensen. Bekijk wat de klantreis inhoudt, denk vanuit de inwoner. We zijn een klein clubje van vijf mensen. Verschillende hebben in het verleden bij commerciële bedrijven gewerkt, dus die zijn net iets meer ondernemer.
Aan de slag: leer van anderen
Ga buiten kijken! Bij collega-overheden, maar vooral ook bij bedrijven. Vertaal ook vanuit privé naar werk. Bijvoorbeeld met de afgifte van paspoorten. Ik dacht: ik krijg mijn creditcard ook thuis en vervolgens een code, waarna ik moet bellen om deze te activeren. Waarom kan dat niet met paspoorten? Dat bleek nog een brug te ver, maar nu worden de paspoorten wel met een speciale dienst thuisbezorgd bij burgers.
Waarom werkt dit?
Bedrijven zijn afhankelijk van marktwerking. Meer dan bij de overheid is er een directe afhankelijkheid van de kwaliteit van de (digitale) dienstverlening. Er is bij bedrijven meer kennis op dit vlak dan bij de overheid.
Het primaire proces is leidend, maar wel aangepast of ontworpen rondom de behoefte, wensen en context van de gebruiker. De manier waarop dit gedaan is, van strategisch tot operationeel niveau, is iets waar de overheid van bedrijven van kan leren.
Onderzoek
De belangrijkste les die de overheid kan leren van de private sector, is de benadering van de burger en hoe digitalisering daarbij als middel kan helpen. De volgende tien uitgangspunten voor dienstverlening richting de burger zijn leidend:
- Beschouw de burger als klant met keuze (beleving)
- Ken de positie van de overheid in de leefwereld van de klant (beleving)
- Weet hoe de burger de overheid percipieert (beleving)
- kanaalkeuze: ICT als tool, niet als doel (toegankelijkheid)
- Gebruik big data voor persoonlijke dienstverlening (gebruiksvriendelijk- heid, beleving)?
- Transparantie (gebruiksvriendelijkheid, beleving)
- Innovatie: doen is beginnen
- Vraag actief om feedback (beleving en gebruiksvriendelijkheid)
- Volg feedback op met verbeteracties (beleving en gebruiksvriendelijkheid) ?
- Gebruikerservaring gaat voor kostenbesparing (efficiency)
(Bron: Panteia,’literatuurstudie trends in digitalisering, mei 2015, in opdracht van BZK.)
Links
-
Onderzoek McKinsey
Verbind gebruikerservaring met wat het financieel oplevert voor de organisatie.
-
Coöperatief vernieuwen Over gedeeld perspectief en uiteenlopende ideeën voor realisatie.
Een verkenning naar begaanbare wegen in collectivisering i-Voorzieningen.
-
Literatuurstudie Trends in digitalisering
Het ministerie van BZK heeft aan Panteia gevraagd om een literatuurstudie uit te voeren waarin een handzaam overzicht geboden wordt van de meest relevante trends en ontwikkelingen.
-
Digitaal denken en doen
Het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden biedt als waterschap een digitaal loket voor het afhandelen van aanvragen en meldingen. Anne Heins vertelt dat het waterschap voor het regelen van meldings- en vergunningplichtige activiteiten in de leefomgeving hetzelfde gemak wil aanbieden als een webshop.
-
Webshop
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden