Leer van elkaar
Dit is een toptipVeel organisaties hebben de neiging om steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Maar meestal bestaat de digitale dienst die je wilt opzetten of verbeteren al ergens anders. Kijk daarom eerst wat er al is aan goede digitale diensten en best-practices.
Ga langs bij een buurgemeente, waterschap of de provincie. Volg een webinar. Praat eens met burgers. Neem deel aan community’s om kennis te brengen en goede voorbeelden te halen. Durf te vragen. Luister, leer en denk mee. Dat scheelt geld, tijd en frustratie.
Voorbeelden
Kijk bij de buren
De makkelijkste tip is gewoon: kijk af bij de buren. Er zijn nu zoveel gemeenten aan het experimenteren met online participatie. Waar bijvoorbeeld Den Haag enorme successen boekt is nu op het gebied van wijkbudgetten. Kijk daarvan af, het staat allemaal online en je kunt het zo vinden. Mensen die er mee bezig zijn staan er altijd open voor om daarover te discussiëren en kennis uit te wisselen.
Voor meer, zie de Direct Duidelijk Tour
Kennis delen
Ik werk ook nauw samen met de gemeente Utrecht. Toen ik in Stichtse Vecht wilde beginnen met LEAN ben ik daar aangesloten; we zijn daar opgeleid. Wij delen kennis, dat is ook een principe van LEAN: transparantie. Ik ga nu ook praten met een collega in Woerden en ik heb gespard met een collega in Houten. Dus je deelt alles met iedereen.
Meedenken in community's
We zijn actief op veel community’s die door inwoners opgezet zijn en waar behoefte is aan een rol van de gemeente. Daardoor activeer en motiveer je mensen. En werk je ook aan het vertrouwen dat zo nodig is. Daardoor kunnen wij, als we bijvoorbeeld werken aan een nieuw idee of een nieuwe pagina, vragen: wie wil er meedenken? Je hebt dan een plek waar je dat kunt vragen, omdat je interactief al heel lang hebt gebouwd aan een vertrouwensrelatie.
Leren van anderen
Het OM heeft ook een portaal opgezet en daar ben ik een paar keer gaan kijken: hoe hebben jullie het gedaan, hoe ziet het eruit? Daar hebben we wel veel aan gehad.
Kennis delen in netwerk KleinLef
Je kunt elkaar vinden in netwerken. Met mensen die met gelijksoortige problemen zitten en aan dezelfde eisen moeten voldoen. Bijvoorbeeld als het gaat om informatiebeveiliging. We moeten als overheidsorganisatie voldoen aan de BIR. Dat normenkader is een gigantisch boekwerk. Als kleine organisatie moet je er net zo goed aan voldoen als een grote organisatie. Dat soort dingen kun je natuurlijk heel goed met elkaar uitwisselen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Een voorbeeld is het ‘meldpunt datalekken’. Vanaf 1 januari moeten organisaties datalekken melden. Daar moet je procedures voor hebben, en die zijn op zich vrij generiek. Wij hebben dat uitgewisseld met KleinLef. Van anderen hebben we procedures gekregen die we, op wat functies en processen na, heel goed kunnen overnemen.
Delen hoort bij voorlopersrol
In gebruikersgroepen en klankbordgroepen rondom de Berichtenbox doen we heel actief mee. We willen die rol van ambassadeur, van voorloperorganisatie, ook actief invullen. Door te laten zien hoe wij het aanpakken. Dat doen we zowel bij andere provincies als bij gemeenten binnen de eigen provincie. Delen is belangrijk. Nu doen we dat meer als zender dan als ontvanger. Dat hoort bij je rol als voorloper.
Kijken bij andere gemeenten
We zijn nu bezig met een andere manier van meting van klanttevredenheid, meer op productniveau. We laten ons daarbij graag inspireren door goede voorbeelden elders. Zo hebben we onlangs gekeken bij de gemeente Rotterdam, die hebben een interessante aanpak. En bij de gemeente Utrecht zijn we gaan kijken hoe zij om willen gaan met digitaal minder vaardige burgers.
Door anderen laten inspireren
Grote uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst, RVO en landelijke platforms zoals MijnOverheid zijn voor mij voorbeelden. Ik kijk om me heen, hoe doen anderen het? Ik laat me graag door anderen inspireren. Ik ben blij met initiatieven als Gebruikercentraal, een website en platform van en voor de overheid. Zij komen met leuke lezingen en concrete onderwerpen. Met collega’s wisselen we af wie waar naartoe gaat.
Zelf dagdeelsessie geven
Kennisdelen doen we graag. Eén keer per kwartaal geven we een dagdeelsessie: dan kunnen mensen langs komen en vertellen we ons verhaal. De deelnemers zijn heel divers: waterschappen, universiteiten en gemeenten. Maar ze komen bijvoorbeeld ook uit België en Noorwegen. Verder had Microsoft serieuze belangstelling voor onze overheidsinnovatie. Daarnaast doen we ook mee met ‘serious ambtenaar’, waarbij we meedenken en anderen graag coachen. In het verleden zijn wij zélf ‘groot geworden’ doordat andere bedrijven hún kennis met ons wilden delen.
Kennis delen op online platform
Overheden kunnen ook in een community, een online platform, samenwerken en verbinden. Wij doen dat ook. Er wordt daar gedeeld hoe onze diensten werken, er worden vragen gesteld die realtime worden beantwoord, het bevordert kennisopbouw en het biedt tips en tricks hoe onze diensten werken.
Waarom werkt dit?
Uitwisseling van tips en ervaringen is niet alleen nuttig omdat het de kennis van een individu of gemeente vergroot. Het heeft ook een aantal prettige bij-effecten. De interactie met anderen zorgt voor meer zelfvertrouwen, een bewustere kijk op kwaliteit en meer werkplezier.
Links
-
Toolkit Taal
In de Toolkit taal vind je teksten en beelden voor overheidscommunicatie. Bekijk ze ter inspiratie of gebruik ze zelf. Alles is de toolkit is getest.
-
Maak gebruik van het NL Design System
Dit ontwerpsysteem van Gebruiker Centraal bevat beschrijvingen van principes, handvatten, elementen, patronen en richtlijnen. Een handige en duidelijke set herbruikbare basisonderdelen.
-
Expertpanel gebruiksvriendelijkheid
Twijfel je of je prototype, website of app wel écht gebruiksvriendelijk is? Vraag dan feedback aan het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid van Gebruiker Centraal.
-
Overzicht communities
Deelnemen in communities van gebruikers, bedrijven of specifieke belangengroepen levert veel op. Gebruiker Centraal biedt een overzicht.
-
VNG-forum Digitale toegankelijkheid
Op het forum van VNG kunnen gemeenteambtenaren vragen stellen en kennis delen over het digitaal toegankelijk maken van websites en apps.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Leer van ervaringsdeskundigen en betrek ze bij het verbeteren van je dienstverlening. Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.
-
Webinars Direct Duidelijk Tour
Kijk eens rond bij de webinars van de Direct Duidelijk Tour van Gebruiker Centraal en laat je inspireren.
-
Digitaleoverheid.nl
Lees de praktijkverhalen van professionals over het verbeteren van overheidsdienstverlening.