Tip 27

Leer van elkaar

Dit is een toptip
samenwerking

Veel organisaties hebben de neiging om steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Maar meestal bestaat de digitale dienst die je wilt opzetten of verbeteren al ergens anders. Kijk daarom eerst wat er al is aan goede digitale diensten en best-practices.

Ga langs bij een buurgemeente, waterschap of de provincie. Volg een webinar. Praat eens met burgers. Neem deel aan community’s om kennis te brengen en goede voorbeelden te halen. Durf te vragen. Luister, leer en denk mee. Dat scheelt geld, tijd en frustratie.

Voorbeelden

Kijk bij de buren

De makkelijkste tip is gewoon: kijk af bij de buren. Er zijn nu zoveel gemeenten aan het experimenteren met online participatie. Waar bijvoorbeeld Den Haag enorme successen boekt is nu op het gebied van wijkbudgetten. Kijk daarvan af, het staat allemaal online en je kunt het zo vinden. Mensen die er mee bezig zijn staan er altijd open voor om daarover te discussiëren en kennis uit te wisselen.
Voor meer, zie de Direct Duidelijk Tour

Michiel van den Ingh

Online participatieadviseur en mede-oprichter van participatieplatform Argu Meer tips van Michiel

Kennis delen

Ik werk ook nauw samen met de gemeente Utrecht. Toen ik in Stichtse Vecht wilde beginnen met LEAN ben ik daar aangesloten; we zijn daar opgeleid. Wij delen kennis, dat is ook een principe van LEAN: transparantie. Ik ga nu ook praten met een collega in Woerden en ik heb gespard met een collega in Houten. Dus je deelt alles met iedereen.

Guusje Schreven

Guusje Schreven

Agile Manager, Gemeente Stichtse Vecht Meer tips van Guusje

Meedenken in community's

We zijn actief op veel community’s die door inwoners opgezet zijn en waar behoefte is aan een rol van de gemeente. Daardoor activeer en motiveer je mensen. En werk je ook aan het vertrouwen dat zo nodig is. Daardoor kunnen wij, als we bijvoorbeeld werken aan een nieuw idee of een nieuwe pagina, vragen: wie wil er meedenken? Je hebt dan een plek waar je dat kunt vragen, omdat je interactief al heel lang hebt gebouwd aan een vertrouwensrelatie.

Charlotte Holst

Charlotte Holst

Adviseur dienstverlening & online media, Gemeente Haarlemmermeer Meer tips van Charlotte

Leren van anderen

Het OM heeft ook een portaal opgezet en daar ben ik een paar keer gaan kijken: hoe hebben jullie het gedaan, hoe ziet het eruit?  Daar hebben we wel veel aan gehad.

Aafke Pleket

Aafke Pleket

Projectleider Digitaal Klantportaal Schadefonds Geweldsmisdrijven Meer tips van Aafke

Kennis delen in netwerk KleinLef

Je kunt elkaar vinden in netwerken. Met mensen die met gelijksoortige problemen zitten en aan dezelfde eisen moeten voldoen. Bijvoorbeeld als het gaat om informatiebeveiliging. We moeten als overheidsorganisatie voldoen aan de BIR. Dat normenkader is een gigantisch boekwerk. Als kleine organisatie moet je er net zo goed aan voldoen als een grote organisatie. Dat soort dingen kun je natuurlijk heel goed met elkaar uitwisselen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Een voorbeeld is het ‘meldpunt datalekken’. Vanaf 1 januari moeten organisaties datalekken melden. Daar moet je procedures voor hebben, en die zijn op zich vrij generiek. Wij hebben dat uitgewisseld met KleinLef. Van anderen hebben we procedures gekregen die we, op wat functies en processen na, heel goed kunnen overnemen.

Richard Wens

Richard Wens

Informatie-architect Afdeling Diensten, Informatie en Advies Agentschap SZW Meer tips van Richard

Delen hoort bij voorlopersrol

In gebruikersgroepen en klankbordgroepen rondom de Berichtenbox doen we heel actief mee. We willen die rol van ambassadeur, van voorloperorganisatie, ook actief invullen. Door te laten zien hoe wij het aanpakken. Dat doen we zowel bij andere provincies als bij gemeenten binnen de eigen provincie. Delen is belangrijk. Nu doen we dat meer als zender dan als ontvanger. Dat hoort  bij je rol als voorloper.

Maarten Post

Maarten Post

Provincie Noord-Brabant Meer tips van Maarten

Kijken bij andere gemeenten

We zijn nu bezig met een andere manier van meting van klanttevredenheid, meer op productniveau. We laten ons daarbij graag inspireren door goede voorbeelden elders. Zo hebben we onlangs gekeken bij de gemeente Rotterdam, die hebben een interessante aanpak. En bij de gemeente Utrecht zijn we gaan kijken hoe zij om willen gaan met digitaal minder vaardige burgers.

Herman de Kievith

Herman de Kievith

Manager Projecten, Klantcontact en Innovatie, Dienst Publiekszaken Gemeente Den Haag Meer tips van Herman

Door anderen laten inspireren

Grote uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst, RVO en landelijke platforms zoals MijnOverheid zijn voor mij voorbeelden. Ik kijk om me heen, hoe doen anderen het? Ik laat me graag door anderen inspireren. Ik ben blij met initiatieven als Gebruikercentraal, een website en platform van en voor de overheid. Zij komen met leuke lezingen en concrete onderwerpen. Met collega’s wisselen we af wie waar naartoe gaat.

Esmeralde Marsman

Esmeralde Marsman

Gemeente Rotterdam Meer tips van Esmeralde

Zelf dagdeelsessie geven

Kennisdelen doen we graag. Eén keer per kwartaal geven we een dagdeelsessie: dan kunnen mensen langs komen en vertellen we ons verhaal. De deelnemers zijn heel divers: waterschappen, universiteiten en gemeenten. Maar ze komen bijvoorbeeld ook uit België en Noorwegen. Verder had Microsoft serieuze belangstelling voor onze overheidsinnovatie. Daarnaast doen we ook mee met ‘serious ambtenaar’, waarbij we meedenken en anderen graag coachen. In het verleden zijn wij zélf ‘groot geworden’ doordat andere bedrijven hún kennis met ons wilden delen.

Jan Meijsen

Jan Meijsen

Gemeente Molenlanden Meer tips van Jan

Kennis delen op online platform

Overheden kunnen ook in een community, een online platform, samenwerken en verbinden. Wij doen dat ook. Er wordt daar gedeeld hoe onze diensten werken, er worden vragen gesteld die realtime worden beantwoord, het bevordert kennisopbouw en het biedt tips en tricks hoe onze diensten werken.

Iwan van der Wolf

Iwan van der Wolf

Managing Director Portbase Meer tips van Iwan

Waarom werkt dit?

Uitwisseling van tips en ervaringen is niet alleen nuttig omdat het de kennis van een individu of gemeente vergroot. Het heeft ook een aantal prettige bij-effecten. De interactie met anderen zorgt voor meer zelfvertrouwen, een bewustere kijk op kwaliteit en meer werkplezier.