Leg uitgangspunten voor inclusieve dienstverlening vast
Stel voordat je gaat ontwikkelen een plan van eisen op, met daarin onder meer uitgangspunten voor inclusieve dienstverlening. Met zo’n plan is voor alle betrokkenen duidelijk waar je dienstverlening aan moet voldoen. Betrek hier verschillende representatieve gebruikers bij. Verdiep je in richtlijnen, gebruik ervaringsdeskundigheid en kennis die er al is.
Voorbeelden
Iedereen heeft er een ander beeld bij
Inclusie is een containerbegrip. Iedereen heeft er een ander beeld bij. Breng de discussie intern én extern (partners) op gang. Wees hierin creatief. Bespreek samen wat jullie verstaan onder inclusie. Leg vervolgens de kaders van inclusie vast in een visiedocument (zo zien wij inclusie en zo gaan we ermee om) zodat iedereen in de organisatie dezelfde taal spreekt. Ga vervolgens aan de slag met de (nieuwe) visie, breng het in de praktijk. De VNG heeft een handige routekaart gemaakt met 11 stappen die helpen bij het ontwikkelen van gemeentelijk inclusiebeleid.
Draagvlak nodig op alle niveaus
Wij hebben de neiging om zelf te bedenken hoe we de dienstverlening kunnen verbeteren en het bij ons zelf te houden. Maar om verbetering te realiseren is draagvlak nodig op alle niveaus. En dus hebben we een notitie voor de directie geschreven. Daarin hebben we geformuleerd wat wij willen bereiken en laten we de quick wins zien. Op die manier nemen we de directie mee in ons proces. Lees de blog van Coby hierover op Optimaal Digitaal.
Als overheid voor iedereen toegankelijk blijven
Vanuit de gemeentelijke dienstverlening willen we onze informatie vereenvoudigen. Dit doen we door onze website toegankelijker te maken: door bijvoorbeeld gebruik te maken van eenvoudiger taal, iconen, minder tekst en door het vergroten van de vindbaarheid. Burgers kunnen de juiste informatie niet altijd snel vinden. Er bestaan redactionele richtlijnen, maar de doelgroepen zijn verschillend. Daar moet je ook rekening mee houden. Maar hoe betrek je ouderen, gehandicapten of mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven bij dit proces? Je zult je in hen moeten verplaatsen, maar dat is ingewikkeld. De oplossing is om de doelgroep vanaf het begin mee te laten denken. Betrek ze niet pas aan het eind van het proces.
Links
-
Handreiking Lokale Inclusie Agenda
Deze handreiking van de VNG helpt gemeenten bij het opstellen van een Lokale Inclusie Agenda: van een visie naar daden.
-
Toolkit Inclusie
Ontwerpen voor inclusie. Hoe pak je dat aan? In deze toolkit van Gebruiker Centraal vind je een stappenplan en (onderzoeks)methoden over inclusief ontwerpen voor verschillende doelgroepen.
-
Podcast Inclusieve dienstverlening bij de overheid
Hoe weet je als overheid of je dienstverlening inclusief is? Kun je het meten? Wolfgang Ebbers en Lidwien van de Wijngaert onderzoeken dit aan de hand van verschillende thema's in deze podcastserie.
-
Webinar Direct Duidelijk Tour: Hoe maak je van online participatie een inclusief succes?
ieadviseurs vertellen erover.Wat zijn de voordelen van online participatie? En hoe zorg je dat iedereen mee kan doen? De participatieadviseur van de gemeente Den Haag en de medeoprichter van participatieplatform Argu vertellen er in dit webinar meer over.
-
Webinar Direct Duidelijke Tour: Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier
In dit webinar vertellen experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk over hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt bij het ontwikkelen en verbeteren van je dienstverlening.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Leer van ervaringsdeskundigen en betrek ze bij het verbeteren van je dienstverlening. Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.