Tip 100

Maak je aanpak inclusief

inclusie

Besteed in het hele proces structureel aandacht aan inclusie. Maak gebruik van ontwerprichtlijnen, betrek gebruikers en kijk naar goede voorbeelden. Evalueer steeds, leer en verbeter.

Maak je aanpak ook intern inclusief. Voor een werkelijk inclusieve dienstverlening heb je de hele organisatie nodig. Van webteam tot juristen, van communicatie tot ICT. Een onderwerp als digitale toegankelijkheid wordt soms opgevat als een technisch ding. Maar iedereen in de organisatie heeft zijn eigen belangrijke rol in het geheel.

Voorbeelden

Met inclusieve dienstverlening bereik je veel meer mensen

Een gemeente is er voor alle inwoners. Met inclusieve dienstverlening bereik je veel meer mensen. Dus maak je aanpak zo inclusief mogelijk en doe dit vooral aan het begin. Nog te vaak wordt er gezegd: ‘dat doen we later wel’. Achteraf, of gedurende het proces, bedenken of je dienst inclusief is om het vervolgens aan te passen kost tijd, moeite én geld. De meeste handige manier is, om ervaringsdeskundigen of representanten van je doelgroep te betrekken in het proces. Je doelgroep krijgt daardoor een gezicht. Als dat lastig is schakel dan een kenniscentrum in zoals Movisie. En kijk hoe andere gemeenten het doen, welke goede voorbeelden zijn er al? Zorg in ieder geval dat je het onderwerp inclusie van meet af aan meeneemt in het proces zodat je geen kansen mist.
Kijk ook eens op de website van de VNG daar kun je veel informatie vinden zoals de Inspiratiebundel ‘Organiseer ervaringsdeskundigheid’. Hierin lees je hoe je met het VN-Verdrag Handicap in jouw gemeente aan de slag kan gaan. Of de brochure ‘Digitale Inclusie’.

Joyce van der Klauw

Joyce van der Klauw

Projectmedewerker Iedereen doet mee, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Meer tips van Joyce

Samen kom je verder

In de zomer van 2018 lanceerde de gemeente Ede haar nieuwe website. De gemeente heeft vanaf de start mensen met een beperking betrokken bij het bouwtraject. ‘Je denkt dat je het allemaal zelf wel weet, maar nu heb ik ervaren dat inwoners belangrijke feedback geven. Zij vertellen wat voor hen belangrijk is. Je ogen worden geopend. Ik begrijp beter wat wel en niet werkt en waarom. De spreuk ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’ is hier echt van toepassing’. Lees op de website van IederIn het hele interview.

Barbara Thien

Coördinator mediateam, gemeente Ede Meer tips van Barbara

Toets of je woorden aankomen

Alles wat wij op onze website zetten moet B1-taalniveau zijn, ik gebruik ook de website ishetb1.nl. Ik verbaas mij soms ook over: is dat ook niet B1? Maar daar denk je te gemakkelijk over. Ah, mensen snappen dit wel. We verwachten ook dat mensen een bepaalde context hebben, waardoor ze weten hoe we dit woord bedoelen. Dat kun je gewoon niet verwachten. Maar we zien het soms ook omgekeerd. Dat mensen zoiets hebben van: waarom moeten we dit nu in simpele taal zetten? Waarom mogen we hier niet het woord ‘monumentaler’ gebruiken en moeten we het woord ‘oude’ gebruiken. Dit dekt helemaal niet de lading. Dus dat is best wel een moeilijk gesprek soms. Er is wat discussie over B1, dat zie ik ook. Omdat het soms denigrerend kan overkomen. Daar zijn mensen bang voor, als je het eenvoudig opschrijft dat het dan te simpel overkomt en niet meer serieus genomen wordt. Daar zit natuurlijk wel een bepaalde balans in. Ik denk dat de boodschap dus is dat je het wel goed moet toetsen. Komen deze woorden ook aan?
Kijk en hoor het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour

David Bos

Participatieadviseur, gemeente Den Haag Meer tips van David