Maak je aanpak inclusief
Besteed in het hele proces structureel aandacht aan inclusie. Maak gebruik van ontwerprichtlijnen, betrek gebruikers en kijk naar goede voorbeelden. Evalueer steeds, leer en verbeter.
Links
-
De toolkit Inclusie van Gebruiker centraal biedt handvatten
Ontwerpen voor inclusie is niet anders dan bestaande ontwerpaanpakken waarbij de gebruiker centraal staat. Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In het stappenplan vind je informatie en methoden over hoe dit te doen en hoe je inzichten te delen met anderen.
-
Design thinking bij de overheid
Design thinking is een waardevolle aanpak in de weg naar gebruiksvriendelijke en inclusieve (digitale) dienstverlening. Overheden wereldwijd omarmen het door de manier waarop het perspectief van de gebruiker een centrale rol speelt bij het ontwerpen en ontwikkelen van dienstverlening. Lees hier wat Design thinking inhoudt en hoe je er mee aan de slag kunt gaan.
-
Lees- en boekentips over Content Design
Content design gaat verder dan redactie en gaat over meer dan schrijven en herschrijven. Het is gebaseerd op onderzoek en zet de gebruiker centraal. Lees er hier meer over.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening? Je vindt hieronder een overzicht van allerlei organisaties en belangenverenigingen. Hier kun je terecht voor zogenoemde ervaringsdeskundigen.
-
Podcast over diversiteit van doelgroepen
In deze podcast over inclusieve dienstverlening bij de overheid, gaat Wolgang Ebbers in gesprek met Marianne Schimmel over de diversiteit van doelgroepen. Hoe kom je in contact met je doelgroep die moeilijk bereikbaar is?