Maak je aanpak inclusief
Besteed in het hele proces structureel aandacht aan inclusie. Maak gebruik van ontwerprichtlijnen, betrek gebruikers en kijk naar goede voorbeelden. Evalueer steeds, leer en verbeter.
Maak je aanpak ook intern inclusief. Voor een werkelijk inclusieve dienstverlening heb je de hele organisatie nodig. Van webteam tot juristen, van communicatie tot ICT. Een onderwerp als digitale toegankelijkheid wordt soms opgevat als een technisch ding. Maar iedereen in de organisatie heeft zijn eigen belangrijke rol in het geheel.
Voorbeelden
Met inclusieve dienstverlening bereik je veel meer mensen
Een gemeente is er voor alle inwoners. Met inclusieve dienstverlening bereik je veel meer mensen. Dus maak je aanpak zo inclusief mogelijk en doe dit vooral aan het begin. Nog te vaak wordt er gezegd: ‘dat doen we later wel’. Achteraf, of gedurende het proces, bedenken of je dienst inclusief is om het vervolgens aan te passen kost tijd, moeite én geld. De meeste handige manier is, om ervaringsdeskundigen of representanten van je doelgroep te betrekken in het proces. Je doelgroep krijgt daardoor een gezicht. Als dat lastig is schakel dan een kenniscentrum in zoals Movisie. En kijk hoe andere gemeenten het doen, welke goede voorbeelden zijn er al? Zorg in ieder geval dat je het onderwerp inclusie van meet af aan meeneemt in het proces zodat je geen kansen mist.
Kijk ook eens op de website van de VNG daar kun je veel informatie vinden zoals de Inspiratiebundel ‘Organiseer ervaringsdeskundigheid’. Hierin lees je hoe je met het VN-Verdrag Handicap in jouw gemeente aan de slag kan gaan. Of de brochure ‘Digitale Inclusie’.
Samen kom je verder
In de zomer van 2018 lanceerde de gemeente Ede haar nieuwe website. De gemeente heeft vanaf de start mensen met een beperking betrokken bij het bouwtraject. ‘Je denkt dat je het allemaal zelf wel weet, maar nu heb ik ervaren dat inwoners belangrijke feedback geven. Zij vertellen wat voor hen belangrijk is. Je ogen worden geopend. Ik begrijp beter wat wel en niet werkt en waarom. De spreuk ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’ is hier echt van toepassing’. Lees op de website van IederIn het hele interview.
Toets of je woorden aankomen
Alles wat wij op onze website zetten moet B1-taalniveau zijn, ik gebruik ook de website ishetb1.nl. Ik verbaas mij soms ook over: is dat ook niet B1? Maar daar denk je te gemakkelijk over. Ah, mensen snappen dit wel. We verwachten ook dat mensen een bepaalde context hebben, waardoor ze weten hoe we dit woord bedoelen. Dat kun je gewoon niet verwachten. Maar we zien het soms ook omgekeerd. Dat mensen zoiets hebben van: waarom moeten we dit nu in simpele taal zetten? Waarom mogen we hier niet het woord ‘monumentaler’ gebruiken en moeten we het woord ‘oude’ gebruiken. Dit dekt helemaal niet de lading. Dus dat is best wel een moeilijk gesprek soms. Er is wat discussie over B1, dat zie ik ook. Omdat het soms denigrerend kan overkomen. Daar zijn mensen bang voor, als je het eenvoudig opschrijft dat het dan te simpel overkomt en niet meer serieus genomen wordt. Daar zit natuurlijk wel een bepaalde balans in. Ik denk dat de boodschap dus is dat je het wel goed moet toetsen. Komen deze woorden ook aan?
Kijk en hoor het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour
Links
-
Ontwerpen voor Inclusie: hoe pak je het aan?
Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In de toolkit, Gebruiker Centraal, vind je informatie en methoden over hoe dit te doen en hoe je inzichten te delen met anderen.
-
Podcast over diversiteit van doelgroepen
Gebruiker Centraal heeft een podcastserie gemaakt over inclusieve dienstverlening bij de overheid. De eerste aflevering gaat diversiteit van doelgroepen. Hoe kom je in contact met je doelgroep die moeilijk bereikbaar is?
-
Boekje: Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: wie doet wat?
Iedereen in de organisatie is nodig om digitale toegankelijkheid te realiseren. In deze publicatie, van Logius, lees je wat je moet weten en regelen om de informatie en diensten van jouw organisatie toegankelijker te maken.
-
Design thinking bij de overheid
Design thinking is een waardevolle aanpak in de weg naar gebruiksvriendelijke en inclusieve (digitale) dienstverlening. Lees hier wat Design thinking inhoudt en hoe je er mee aan de slag kunt gaan.
-
Webinar Direct Duidelijke Tour: Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier
In dit webinar vertellen experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt bij het ontwikkelen en verbeteren van je dienstverlening.
-
Webinar: gebruikerstesten afnemen bij visueel beperkte deelnmers
Dit webinar van Gebruiker Centraal gaat over de meerwaarde van het betrekken van mensen met een visuele beperking bij gebruikersonderzoek.
-
Webinar: Wettelijke verplichting toegankelijkheid apps
Hoe voldoe je aan de wettelijke verplichting (Besluit digitale toegankelijkheid Overheid, 23 juni 2021). In dit webinar van Gebruiker Centraal hoor je precies wat de verplichting inhoudt en worden hulpmiddelen om apps toegankelijk te maken, besproken.
-
Handboek toegankelijkheid
Apps toegankelijk maken. Hoe doe je dat? Dit handboek, van Stichting Appt, geeft praktische handvatten voor het toegankelijk maken van apps. Overheden, bedrijven en app-ontwikkelaars hoeven daardoor het wiel niet opnieuw uit te vinden.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Leer van ervaringsdeskundigen en betrek ze bij het verbeteren van je dienstverlening. Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.
-
Brochure Digitale Inclusie
Deze publicatie van de VNG over inclusieve (digitale) dienstverlening biedt inspiratie en maakt je wegwijs op het gebied van inclusieve dienstverlening.
-
Inspiratiebundel Organiseer ervaringsdeskundigheid
Lees in de inspiratiebundel (VNG) hoe je met het VN-Verdrag Handicap in jouw gemeente aan de slag kan gaan.
-
Routekaart Lokale Inclusie Agenda
De routekaart Lokale Inclusie Agenda van de VNG beschrijft hoe u als gemeente samen met ervaringsdeskundigen een Lokale Inclusie Agenda kunt maken.
-
Website ishetb1.nl
Test je taal op B1-taalniveau via deze handige website.