Sluit je aan bij een netwerk en doe actief mee
Deel uitmaken van een professioneel netwerk brengt je verder. Het verruimt je wereld en je mogelijkheden. De basis voor een netwerk kan heel verschillend zijn: soortgelijke organisaties, vakgenoten, of juist specifieke expertises. Dat geldt ook voor de vorm. Het kan een bestaand netwerk zijn, een forum, een persoonlijk netwerk of een community. Dat kan een ‘eigen’ community van jouw organisatie zijn, maar juist óók een community daarbuiten.
Door actief mee te doen krijg je een dieper inzicht in behoeftes en de context van problematiek rond dienstverlening. Je leert ervan. Dan kan je nog beter ‘van buiten naar binnen’ werken. Bovendien bouw je een vertrouwensrelatie op en heb je direct toegang. Beide heb je nodig als je burgers of specifieke groepen daarbinnen mee wilt laten denken of ideeën wilt toetsen.
Het gaat erom dat je verbonden bent met anderen die bezig zijn met waar jij mee bezig bent. Je blijft zo op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, je kunt van elkaar leren, kennis delen, en het kan leiden tot samenwerking. Het kan ook gewoon leuk zijn om elkaar te stimuleren en te helpen om volgende stappen te zetten.
Voorbeelden
Actief deelnemen in communities die niet van de gemeente zijn
Het kan zijn dat onze community-manager eigen communities opzet, maar het kan ook zijn dat we aansluiten op een bestaande community, niet van de gemeente. Net als veel andere gemeenten hebben wij op Facebook groepen als ‘Je bent Hoofddorper als…’ en ‘Je bent Nieuw-Venneper als…’. Gericht op alle kernen dus. Je bent Hoofddorper als… is de grootste community, daarop hebben 10.000 inwoners zichzelf georganiseerd om over van alles en nog wat te praten, over wat er speelt in Haarlemmermeer. Daar worden leuke foto’s gedeeld, maar er wordt ook behoorlijk wat afgezeurd, als ik het wat oneerbiedig mag zeggen. Daar zijn wij jaren geleden al op aangehaakt. We hebben toen gevraagd: mogen wij als de gemeente Haarlemmermeer meelezen, mogen we aanwezig zijn? We hebben destijds ook de beheerders uitgenodigd bij ons op kantoor. Om eens te praten over hoe het gaat, hoe zij het aanpakken, hoe we hierin verder kunnen samenwerken. Het is nu zo dat we als gemeente Haarlemmermeer daar berichten plaatsen. We doen ook webcare: dus als er vragen zijn of opmerkingen dan reageren we gewoon op berichten. Terwijl het dus een community is die niet van de gemeente Haarlemmermeer is.
Gebruik onze online burgers community
Ik zou andere overheidsinstellingen niet meteen adviseren om zelf ook zo’n online burgers community op te richten, zoals wij hebben gedaan. Maar hen in eerste instantie het aanbod willen doen om te verkennen of zij niet van onze community gebruik willen maken. Waarom zou je allemaal een eigen community moeten hebben?
Investeren in vertrouwensrelatie door deelname aan communities
We zijn actief op veel communities die door inwoners opgezet zijn en waar behoefte is aan een rol van de gemeente. Daardoor activeer en motiveer je mensen. En werk je ook aan het vertrouwen dat zo nodig is. Daardoor kunnen wij, als we bijvoorbeeld werken aan een nieuw idee of een nieuwe pagina, vragen: wie wil er meedenken? Je hebt dan een plek waar je dat kunt vragen, omdat je interactief al heel lang hebt gebouwd aan een vertrouwensrelatie.
Samenwerken in communities
Overheden kunnen ook in een community, een online platform, samenwerken en verbinden. Wij doen dat ook. Er wordt daar gedeeld hoe onze diensten werken, er worden vragen gesteld die realtime worden beantwoord, het bevordert kennisopbouw en het biedt tips en tricks hoe onze diensten werken.
Links
-
Overzicht communities
Gebruiker Centraal heeft een handig overzicht gemaakt van verschillende communities waar je aan kunt deelnemen.
-
VNG-forum Digitale toegankelijkheid
Op het forum van VNG kunnen gemeenteambtenaren vragen stellen en kennis delen over het digitaal toegankelijk maken van websites en apps.