Ontwerp een inclusief product
Alle mensen moeten je dienst kunnen gebruiken. Houd rekening met diversiteit in fysieke, cognitieve, taal- en psychosociale vaardigheden. Let op omstandigheden en de context van gebruik. Pas vorm en inhoud van je dienst hier op aan.
Voorbeelden
De overheid is er voor de burger en niet andersom
Waarom inclusief ontwerpen van overheidsdiensten zo belangrijk is? De overheid is er voor de burger en niet andersom. Waarom je inclusief ontwerpt, lijkt me evident. Met de beste wil van de wereld kan iedereen een website of een digitaal product maken, maar het is niet meteen super toegankelijk, super gebruiksvriendelijk, super begrijpelijk et cetera. Het zou wel ons doel moeten zijn om dat te doen. We doen dat voor iedereen. Luister naar wat Joris nog meer te zeggen heeft over inclusief ontwerpen in de podcastserie ‘Inclusieve dienstverlening bij de overheid’.
Schrijf gewoon wat je bedoelt
Romana Fronczek en Lenie Klaverstijn hebben de Gemeente Almere geholpen met het verbeteren van een brochure. “Er stond: worstelt u met uw administratie? Wij hebben dat veranderd naar: vindt u de formulieren die u moet invullen moeilijk? Een woord als worstelen is voor de meeste Nederlanders te begrijpen, maar voor anderstaligen of laaggeletterden is dat een heel moeilijk woord. Het is een soort beeldspraak. Schrijf korte zinnen, niet in beeldspraak en schrijf gewoon wat je bedoelt. Er stond ook iets over beter lezen en schrijven: wist u dat een op de tien Almeerders moeite heeft met lezen en schrijven? Voor hen zijn alledaagse dingen als e-mailen of reizen met het openbaar vervoer niet makkelijk. Zij verdienen een tweede kans. Nee, direct aanspreken: heeft u moeite met lezen en schrijven? Daar gaat het om.” Lees het hele gesprek in de Direkt Duidelijk Tour.
Verdiep je in een doelgroep
Ik was op een leuk congres van stichting ABC. Daar hadden we rond-de-tafel-sessies met laaggeletterden. Dat zou iedereen eens moeten doen. Je weet niet waar je moet beginnen als je hoort waar die mensen allemaal tegenaan lopen. Je kunt je bijna niet voorstellen wat een handicap het is als je moeilijk kunt lezen of schrijven. Praten over mensen met een visuele beperking is wat anders dan wanneer iemand met een hulphond hierbinnen komt. Dat is ook de burger die jouw salaris betaalt. Voor die burger is jouw tool ook bestemd.
Links
-
Podcasts: Digitale toegankelijkheid
Twee podcasts waarin de VNG in gesprek gaat met gemeenten over hun aanpak van digitale toegankelijkheid.
-
Podcast: Inclusieve dienstverlening bij de overheid
Gebruiker Centraal heeft een podcastserie gemaakt over inclusieve dienstverlening bij de overheid. De 3e aflevering gaat over het (inclusief) ontwerpen van overheidsdiensten. Als je vanaf het begin rekening houdt met de eisen van toegankelijkheid, kost het je niet zo veel tijd.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Leer van ervaringsdeskundigen en betrek ze bij het verbeteren van je dienstverlening. Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.
-
Webinar: Wettelijke verplichting toegankelijkheid apps
Hoe voldoe je aan de wettelijke verplichting (Besluit digitale toegankelijkheid Overheid)? In dit webinar van Gebruiker Centraal o.a. tips over handige hulpmiddelen om apps te toegankelijk te maken, zoals de schermlezer, stembediening, schakelbediening en toetsenbordbediening.
-
De toolkit Inclusie
Ontwerpen voor inclusie. Hoe pak je dat aan? In deze toolkit van Gebruiker Centraal vind je een stappenplan en (onderzoeks)methoden over inclusief ontwerpen voor verschillende doelgroepen.
-
Toolkit Taal
In de Toolkit taal vind je teksten en beelden voor overheidscommunicatie. Bekijk ze ter inspiratie of gebruik ze zelf. Bekijk ook de richtlijnen, voor het gebruik van tekst en verschillende soorten beelden. Alles in de toolkit is getest.
-
Webinar Direct Duidelijke Tour: Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier
In dit webinar vertellen experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt bij het ontwikkelen en verbeteren van je dienstverlening.
-
Adviespunt Ervaringsdeskundigheid
Het VN-verdrag Handicap uitvoeren kan niet zonder de mensen waar het om gaat. Het Adviespunt Ervaringsdeskundigheid helpt ervaringsdeskundigen en organisaties verder bij het inzetten van ervaringsdeskundigheid en uitvoering van het VN-verdrag Handicap.
-
Maak gebruik van de ontwerpprincipes van Gebruiker Centraal
Gebruiker Centraal heeft 5 ontwerpprincipes geformuleerd die je eigenlijk voordurend zou moeten toepassen. Bij het ontwerpen van een product of dienst, maar het helpt ook om focus te houden.
-
Checklist voor het diversiteitsbeleid van gemeenten
Gemeenten hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om diversiteit. Zowel door het beleid gericht op hun eigen medewerkers, als de manier waarop zij hun dienstverlening voor hun inwoners invullen. De checklist van Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) helpt gemeenten hun diversiteitsbeleid te verbeteren
-
Toolkit ' Maak je gemeentewebsite toegankelijk'
Deze toolkit van Ieder(in) geeft je informatie en handvatten. Zoals een stappenplan om je gemeente te overtuigen. Een sneltest om zelf de toegankelijkheid van een website te checken. Tips voor het organiseren van een demonstratie en het betrekken van ervaringsdeskundigen.