Ontwikkel met inzet van persona’s
Persona’s zijn fictieve personen die model staan voor een gebruikerstype van je website of diensten. Een persona vertegenwoordigt dus een groep. Door je gebruikerstypen te personaliseren gaan deze meer leven en beklijven beter. Ook voor anderen in je organisatie. Je gebruikt ze ook in de ontwikkeling van klantreizen.
Hoeveel persona’s je ontwikkelt, is afhankelijk van de diversiteit binnen je gebruikers en van het doel waarvoor je de persona’s wilt gebruiken. Persona’s ontwikkel je op basis van onderzoek, kwalitatief (interviews, focusgroepen) en kwantitatief (enquête, gebruikersdata). Hoe dieper je inzicht, hoe effectiever persona’s zijn.
Voorbeelden
Hoog-over principes vertaald in proces, met daar in persona’s
Vanaf het begin hebben we gezegd dat er een aantal pijlers zijn waarop we ons baseren. Hoog-over principes, zoals: ‘Stel de eindgebruiker centraal’ en ‘Maak gebruik van een goed gestructureerd user-centered designproces’. We hebben dat proces vervolgens voor onszelf gedefinieerd. We gebruiken daarin persona’s, klantreizen en allerlei andere instrumenten. En we hebben gezegd hoe we willen samenwerken met allerlei andere mensen uit de de IT-organisatie. Het proces passen we aan wanneer het nodig is om als team beter te functioneren, maar de pijlers blijven overeind.
Persona’s op detailniveau
Persona’s zitten aan het begin van de customer journey. Eigenlijk zijn customer journeys ook rondom persona’s geschreven. Alleen neem je ze niet op het allerhoogste niveau mee. De ING-kerntaak ‘Empowering people to stay a step ahead in life and in business’ zou je eigenlijk als de allerhoogste customer journey kunnen zien. Daaruit zou je dan vervolgens detail journeys kunnen ontlenen. Dan komen persona’s steeds meer in het oog. We hebben bijvoorbeeld per domein eigen customer journey of eigenschappen die we aan persona’s toevoegen, al naar gelang de situatie daarom vraagt.
Vier persona’s die allemaal hun weg op de site soepel vinden
We hebben een enorm grote klantengroep. We hebben gekeken naar het type klanten dat we hebben. We hebben 4 ‘persona’s’ gedefinieerd en die kunnen allemaal op deze site hun weg vinden. De ‘efficiënte persona’ wil bijvoorbeeld meteen iets regelen en niks lezen. Die scant even snel de site, ziet waarschijnlijk bij de toptaken zijn vraag en die regelt het. Dan heb je de wat rustiger ‘Pietje precies’. Die kan via ‘regelingen’ boven eerst eens op zijn gemakje alles doornemen, kijken of het allemaal klopt, die rekent het nog eens eventjes allemaal na. Die kan ook zijn weg vinden. Dan hebben we ook nog de emotionelere, wat meer onzekere klant. Daar hebben we onderin de testimonials voor gemaakt, ‘hoe het CAK anderen ondersteunt’. Daar kunnen mensen eens rustig kijken, daar zie je wat meer de verhalen achter de klant. De vierde persona is de google-achtige persona. Daar hebben we de zoekbalk voor, bovenin, waar hij zijn vraag intypt. Zo kom je ook op de services terecht. Dus er zijn meerdere manieren waarop je allemaal dezelfde content vindt.
Inleven in wat de klant nu eigenlijk wil
Wij gebruiken ook het instrument van ‘de klantreis’. De kern daarvan is dat je je sterk inleeft in de klant. De klant lever je geen producten of diensten, maar de klant heeft een probleem of een behoefte, en die wil daar een oplossing voor. We werken ook met ‘persona’s’. Daarmee maak je van de klant een persoon van vlees en bloed. De ANWB werkt daar ook mee. Dat is eigenlijk een soort vervanging van een ‘doelgroep’. Dat helpt om je echt in te leven in wat de klant nou eigenlijk wil. Dat is het allerbelangrijkste.
Waarom werkt dit?
Persona’s geven inzicht in de leefwereld van de gebruikers, aan iedereen die betrokken is bij dienstverlening. Zo worden bij alle beslissingen de implicaties in de leefwereld meegenomen.
Persona’s werken, maar alleen als ze goed gebruikt en opgesteld worden. Pas als een persona gebaseerd is op onderzoek en realistische data, is het een betrouwbare bron om ontwerpbeslissingen op te baseren.
Onderzoek
Kenniscentrum Dienstverlening van KING/VNG heeft laten onderzoeken of er een blauwdruk bestaat voor succesvolle digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening.
Het antwoord is..: nee. Maar de koplopers doen wel allemaal 10 dezelfde dingen.
Eén daarvan is het betrekken van stakeholders bij het proces. Daarvoor kunnen ook persona’s worden ingezet.
Bron: Nextthinking, Onderzoek Digitalisering dienstverlening Gemeenten; geen blauwdruk, maar bouwstenen, 2015 (PDF, 695 Kb)
Conclusie
Persona’s zijn op tal van fronten bruikbaar. Ga er mee aan de slag en bedenk voor je eigen organisatie waar jij ze voor kunt inzetten.
Links
-
12 vragen (en antwoorden) over werken met persona’s
Wat zijn persona’s precies? Waarom zou je ze willen gebruiken? En hoe voorkom je stigmatisering van mensen? Lees het in dit artikel van Gebruiker Centraal.
-
Webinar Direct Duidelijk Tour: De zin en onzin van persona’s
Is het altijd een goed idee om persona’s te gebruiken in de ontwikkeling van beleid of het inzetten van een communicatiestrategie? Wanneer gebruik je persona’s en wanneer niet?
-
Persona Testing
Bij het ontwerpen van je product of dienst kun je 'Persona testing' inzetten. Zo kun je in een vroeg stadium het ontwerp ervaren vanuit het perspectief van specifieke persona-profielen? Hoe dat werkt, lees je in de toolkit Inclusie van Gebruiker Centraal.
-
Persona’s en diversiteit: de kunst van het weglaten én benoemen
Is het koppelen van een specifieke eigenschap aan een groep mensen – wat je doet met een klantprofiel of persona – inderdaad gewoon niet wenselijk? Lees het in deze blog van Customerrevolution.
-
10 persona's en hun klantreizen
Klantonderzoek van het Programma 'Aan de slag met de omgevingswet' resulteerde in 10 persona's voor verschillende typen ondernemers en burgers, met ieder een eigen klantreis. Lees meer over personen en klankreizen in relatie tot de Omgevingswet op deze website.