Sluit aan bij netwerk
Deel uitmaken van een professioneel netwerk brengt je verder. Het verruimt je wereld en je mogelijkheden. De basis voor een netwerk kan heel verschillend zijn: soortgelijke organisaties, vakgenoten, of juist specifieke expertises. Dat geldt ook voor de vorm. Het kan een bestaand netwerk zijn, een forum, of een persoonlijk netwerk. Het gaat erom dat je verbonden bent met anderen die bezig zijn met waar jij mee bezig bent. Je blijft zo op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, je kunt van elkaar leren, kennis delen, en het kan leiden tot samenwerking. Het kan ook gewoon leuk zijn om elkaar te stimuleren en te helpen om volgende stappen te zetten.
Voorbeelden
Overheidsprofessionals die meedenken met elkaar
Het idee dat overheidsprofessionals meedenken en dit voor elkaar doen vind ik heel nuttig. Het is een laagdrempelige manier om input te krijgen en je dienstverlening te verbeteren. Ik heb een review aangevraagd voor de Tozo-regeling, die wij hebben ingericht voor ondernemers die financiële hulp nodig hebben van de gemeente. Het is de eerste aanvraag binnen de afdeling Werk en Inkomen die volledig digitaal is. Vanwege de snelheid waarmee we dit proces hebben ingericht hebben we geen feedback gevraagd aan gebruikers. Ik wilde graag weten wat experts vonden van de gebruiksvriendelijkheid van dit digitale product. De feedback is ontzettend waardevol.
Samen bouwen aan een gemeenschappelijk doel
“Waarom zouden we dit alleen maar voor de gemeente Den Haag bouwen?”– dit vraagstuk kwam al snel bovendrijven bij Vincent van Beek. “Om een redelijk ‘standaard’ dienstverlening voor gemeentes te bouwen kwam het NL Design System naar voren. De richtlijnen vanuit het UX (User Experience, gebruikerservaring) sluiten goed aan bij de behoefte om een open source componentenverzameling te leveren. De bedoeling is om deze componenten met minimale inspanning aan te passen naar de huisstijl van andere gemeentes, denk bijvoorbeeld aan de gemeente Utrecht of Haarlem. Zo willen we het budget van de gemeente Den Haag ook nuttig laten zijn voor andere gemeentes. Door de open source koers kunnen wij ook profiteren van ontwikkelingen bij anderen”.
Leer van elkaar in netwerk, bouw daar op verder
We werken binnen de Manifestgroep al een aantal jaar met een redelijk vaste groep mensen uit verschillende organisaties. Er is een ongelooflijk hecht netwerk ontstaan, waarop je op alle mogelijke manieren een beroep kunt doen. Dat stimuleert weer om verdere stappen te zetten. (…). Als je kijkt naar de ontwikkeling van social media en webcare teams bij uitvoeringsorganisaties, dan liep het UWV redelijk voorop. De andere organisaties, die inmiddels ook een eigen webcare team hebben, hebben heel goed gekeken hoe het UWV het heeft aangepakt. En hebben vervolgens hun eigen ervaringen weer gedeeld met anderen. Daar leert het UWV dan ook weer van.
Kennis delen door netwerk
Onze organisatie loopt redelijk voor op het terrein van digitalisering. Wij halen daarom wat minder kennis uit KleinLef dan andere organisaties. Maar door de verschillende werkgroepen en door het netwerk dat is opgebouwd, blijkt dat we meer kennis kunnen delen. Laatst was er bijvoorbeeld een kennisdag over zaakgericht werken, dat is heel waardevol. Daar steken wij ook nog wat van op.
Groot persoonlijk en actief netwerk brengt nieuwe informatie
Over het algemeen weten mensen mij wel te vinden. Ik heb bijvoorbeeld contacten bij Logius, Gebruiker Centraal en de Universiteit Twente en de Hogeschool Utrecht. Die contacten gaan over specifieke onderwerpen. Ik zit verder in de Manifestgroep en het Multichannel overleg. Er zit van alles en nog wat tussen. Ik heb ook een groot persoonlijk netwerk. Door tweets van mensen uit het netwerk (bijvoorbeeld over UK eGovernment, Pdf 90 Kb)) word ik steeds weer gewezen op nieuwe informatie, nieuwe trends, nieuwe ontwikkelingen. Als ik denk dat het interessant is, stuur ik die informatie weer door naar collega’s binnen de eigen organisatie.
VNG Forum waardevol voor kennisuitwisseling
Ik kijk zelf veel op het VNG Forum. Je hebt daar verschillende groepen waar je lid van kunt worden. Ik ben zelf lid van de groep ‘Communicatieplatform’. Daar tref je allemaal communicatieprofessionals en kun je echt open vragen stellen. Als je vraagt ‘hoe hebben jullie dat gedaan?’ krijg je veel reacties, heel waardevol en leuk. Op die manier kun je ervaring uitwisselen. Het verruimt enorm je blikveld, als je eigen organisatie niet zo groot is.
Waarom werkt dit?
Zelfontplooiing is een belangrijke menselijke behoefte en het is goed voor je eigen professionele ontwikkeling. Het is buitengewoon leerzaam om buiten je eigen organisatie actief samen te werken in netwerken. Je leert hoe het er elders aan toe gaat, en het inspireert om die andere inzichten in je eigen werk en binnen je eigen organisatie toe te passen.
Links
-
Overzicht community's
Op de website van Gebruiker Centraal vind je een overzicht van community's die je verder kunnen brengen in je dienstverlening.
-
NPD: Netwerk van Publieke Dienstverleners
Het NDP bestaat uit zo'n 70 grote en kleine uitvoeringsorganisaties die samen optrekken om hun dienstverlening continu te verbeteren.