Voorkom overbodige vragen
Ga uit van het perspectief van je gebruiker. Maak duidelijk waarom je de vraag stelt. Vraag geen gegevens uit die je al weet. Vraag alleen maar uit als je iets doet met de antwoorden.
Voorbeelden
Vraag gegevens pas als het relevant is
Je hebt een account nodig om de stemmen op het platform goed te kunnen tellen. Anders kunnen mensen eindeloos die pagina verversen. En je wilt mensen notifications sturen als iemand reageert op jouw plan. Zodat je juist die interactie krijgt tussen bewoners en de gemeente. Toen hebben we bedacht, we kunnen het ook zo ontwerpen dat het platform openbaar is. Mensen kunnen alles lezen, ze kunnen zelfs stemmen op een plan. Pas nadat ze hebben gestemd vragen we ze dan om hun stem te bevestigen met een e-mailadres. Dan hebben mensen veel meer zoiets van: oké, daar ben ik wel toe bereid om mijn e-mailadres achter te laten, want ik wil ook op de hoogte gehouden worden. Als je al gelijk begint: inloggen, account, dat is heel vervelend en dan haakt een heel groot deel af. En je ziet dat gelijk in de statistieken. Toen we dat hadden doorgevoerd: gewoon factor drie meer interacties.
Hoor en zie het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour
Links
-
Regie op Gegevens gaat de burger veel gemak opleveren
Het fundament leggen voor digitale gegevensuitwisseling met derden. Dat is wat Hetty Lucassen wil. En dat gaat ze 'samen' doen. Maar met een duidelijk doel: er beweging in krijgen.
-
Stelsel van Basisregistraties
Het Stelsel van Basisregistraties heeft veel voordelen. Burgers en bedrijven hoeven geen gegevens te verstrekken die de overheid al heeft. De overheid zelf beschikt met de basisregistraties over gegevens van betere kwaliteit. Met ‘spelregels’ wordt gezorgd dat de gegevens in zoveel mogelijk processen worden gebruikt. En dat de kwaliteit van de gegevens steeds beter wordt.