Wees je bewust van diversiteit binnen een doelgroep
Elke doelgroep is divers. Iemand uit de doelgroep is niet de doelgroep zelf. Zorg ervoor dat de mensen die je betrekt bij je ontwikkeling een zo breed mogelijk scala binnen je doelgroep vertegenwoordigen.
Voorbeelden
Zoek de uitersten
We zijn geneigd te denken in hokjes, persona’s en subgroepen. De werkelijkheid is altijd weerbarstiger. Het is veel interessanter om de uitersten op te zoeken, de rest zit er namelijk ergens tussenin. Een vertegenwoordiger van de doelgroep is niet per se de doelgroep zelf. Bij DUO werken we met een jongerenraad. Hierin zitten vaak jongeren die bestuurservaring willen opdoen maar bijvoorbeeld niet de alleenstaande jonge moeder die probeert haar mbo studie af te ronden. Of de jonge vluchteling die graag een studie willen oppakken. Dus zoek de nuances op. Als je dat niet doet sluit je mensen buiten.
Verruim je blik
Je sluit mensen uit als denkt vanuit 1 bepaalde doelgroep. Bedenk dat een doelgroep niet statisch is. Misschien behoren mensen wel tot een bepaalde doelgroep maar hun wensen, eisen of uitgangspunten kunnen heel divers zijn. Vaak worden er mensen over het hoofd gezien. Mijn ervaring is dat dat niet bewust gebeurt maar dat het een blinde vlek is. Breng de doelgroepen van je organisatie in kaart. Met welke doelgroepen hebben de verschillende afdelingen te maken? Wat voor doelgroepen zijn dit? Zorg dat je blik verruimd wordt. Wees nieuwsgierig. Ga met mensen praten. Niet alleen met de ‘usual suspects’ maar juist ook met de mensen die niet zo vaak van zich laten horen. Stel open vragen. Vraag aan collega’s of ze mee willen denken over bepaalde onderwerpen zoals Inclusie of Diversiteit.
Iedereen moet volwaardig mee kunnen doen
Digitale toegankelijkheid is voor iedereen belangrijk in Nederland. Want iedereen moet volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving. Maar het is met name belangrijk voor mensen met een beperking of psychische kwetsbaarheid. Dat is een behoorlijk grote en diverse groep. Er zijn ongeveer 1 miljoen mensen met een visuele beperking, 1,3 miljoen mensen met een gehoorbeperking en 1,5 miljoen laaggeletterden. 2,2 Miljoen mensen is zwakbegaafd en 142.00 mensen hebben een (licht) verstandelijke beperking. Daarnaast hebben mensen met bijvoorbeeld dyslexie, ADHD of een autismespectrumstoornis extra belang bij toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites en apps. De cijfers lopen wat uiteen, maar voor grofweg tussen de 5 en 8 miljoen mensen is digitale toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van groot belang om zelfstandig gebruik te kunnen maken van (overheids)dienstverlening.
Links
-
Podcast: Diversiteit van doelgroepen
Hoe kom je in contact met je doelgroep die moeilijk te bereiken is? Marianne Schimmel van het UWV vertelt in deze podcast van Gebruiker Centraal hoe het UWV dit aanpakt.
-
Toolkit Inclusie
Ontwerpen voor inclusie. Hoe pak je dat aan? In deze toolkit van Gebruiker Centraal vind je een stappenplan en (onderzoeks)methoden over inclusief ontwerpen voor verschillende doelgroepen.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Leer van ervaringsdeskundigen en betrek ze bij het verbeteren van je dienstverlening. Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.
-
Serie webinars over digitale toegankelijkheid
In een serie van 8 webinars neemt de VNG je mee in de wereld van digitale toegankelijkheid. Theorie en praktijk wisselen elkaar af.
-
Webinar: Het belang van inclusief onderzoek
Nieuwe plannen, producten of beleidskeuzes zijn vaak gebaseerd op onderzoeksresultaten. Maar wat als dat onderzoek (bewust of onbewust) mensen uit kwetsbare groepen uitsluit? Bijvoorbeeld mensen met gezondheidsproblemen, mensen die de Nederlandse taal niet spreken, laaggeletterden of digibeten. Voor wie gelden die onderzoeksresultaten dan? Bekijk het webinar van de Direct Duidelijk Tour.
-
Blog: Werk in alle fasen van je onderzoek inclusief
Even een online onderzoekje doen en dan denken dat het over de hele samenleving gaat? Die vlieger gaat niet op als je nieuwe (overheids)diensten, producten of beleidskeuzes wilt maken waar iedereen baat bij heeft – dus óók de kwetsbare groepen. Inclusief onderzoek doen is dan de sleutel. Meike van Genugten en Tessa van Loenen geven in de Direct Duidelijk Tour gouden tips over hoe je dit aanpakt. Zoals: werk in álle fasen van je onderzoek inclusief, en neem de tijd.