Tip 58

Word gevonden!

gebruiksgemak

Zorg dat je website, je diensten en producten goed en snel vindbaar zijn. Ook via zoekmachines als Google, de ‘grootste blinde gebruiker’. Vraag externe instanties die aan jouw onderwerpen ‘raken’ om te linken naar je website. Promoot de URL prominent in offline communicatie. De vindbaarheid van informatie wordt ook veel beter wanneer je focust op een betere toegankelijkheid van de website. De overheid heeft hier zogenoemde webrichtlijnen voor opgesteld. Wat ook helpt is om de website mobiel-vriendelijk (responsive) te maken: dan krijg je van Google een hogere ranking.

Voorbeelden

Grootste probleem is vindbaarheid, niet kwaliteit

Ik geloof niet dat we nu een groot project moeten starten om straks één overheid te zijn. Een soort GOV.UK. en dan hebben we alles opgelost. Ik geloof overigens ook niet in GOV.UK, hun vorm van dienstverlening. Probeer voor de gein daar maar eens te achterhalen hoe je de Engelse kinderbijslag aanvraagt. Je bent zo 15 pagina’s verder. Dat gaat in Nederland echt heel veel beter. De diensten achter het portaal GOV.UK zijn naadje. Terwijl wij in Nederland over het algemeen best goede online dienstverlening hebben. Ons probleem is veel meer: hoe krijgen we die burgers en bedrijven zo goed mogelijk aan boord. Dat ze ons zo makkelijk mogelijk kunnen vinden.

Luc Boss

Relatiemanager Externe Betrekkingen, Sociale Verzekeringsbank Meer tips van Luc

Promoten via online kanaal externe instanties

Zwolle is één van de grootste studentensteden van Nederland. Om studenten bekend te maken met het online doorgeven van een verhuizing bij de gemeente, plaatst Hogeschool Windesheim jaarlijks een bericht op de eigen website. De berichtgeving vindt plaats vanaf augustus met een doorlooptijd van een aantal maanden omdat in deze periode jaarlijks de meeste studenten verhuizen naar de gemeente.

Bron: Onderzoeksrapport GBBO

Slimme trefwoorden

Gemeente Sittard-Geleen geeft op haar website vindbaarheidstips aan vrijwilligersorganisaties: “Zorg ervoor dat uw eigen website treffers oplevert als men zoekt via zoekmachines zoals Google. Dat vergt enig logisch denkwerk en een webmaster die de zoektermen op de juiste plaats ingeeft. Is uw vereniging een fanfare met een eigen harmoniezaal, die ook aan derden verhuurd wordt, en zoekt u nieuwe leden, dan kan het handig zijn om als trefwoorden naast uw verenigingsnaam niet alleen termen als harmonie, fanfare, muziekgezelschap in te geven maar ook: muziekles, concertzaal, zaal, kantine, etc.”

Bron: Gemeente Sittard-Geleen

Webrichtlijnen vergroten vindbaarheid

Met vindbaarheid wordt bedoeld: hoe goed is informatie vindbaar binnen een website voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines. Veel van de webrichtlijnen gaan over de eenvoud waarmee informatie op een pagina kan worden gebruikt door bezoekers, en hoe logisch is deze informatie voor zoekmachines. Door deze succescriteria goed toe te passen zal de website ook beter vindbaar zijn in zoekmachines, en is informatie logischer te vinden voor gebruikers die bijvoorbeeld een screenreader gebruiken.

Bron: Gewoon Toegankelijk

Waarom werkt dit?

Het is van belang hoe mensen op je site komen. Mensen beginnen niet op de homepage van je website, maar starten bij een zoekmachine. In Nederland heeft Google ruim 90% van de zoekmachinemarkt in handen, en de meeste mensen klikken op de eerste link in Google als ze iets zoeken.

De toeleiding naar je online dienstverlening bepaalt daarom voor een groot gedeelte het succes van die dienstverlening. Een bekende UX-quote luidt niet voor niets: ‘If the user can’t find it, it doesn’t exist’.

Onderzoek

Verhoging van het aantal digitale transacties gaat hand-in-hand met een betere vindbaarheid. Dat blijkt uit onderzoek van GBBO in opdracht van BZK.

Tips die de vindbaarheid via Google verhogen:

  • Gebruik een duidelijke title tag. Noem hierin niet alleen de gemeentenaam maar vooral het product. Daarbij is het product of de informatie belangrijker dan de gemeentenaam. Een gemeente heeft immers geen concurrenten en hierdoor is het effectiever om de nadruk op het product of de informatie te leggen. Gebruik dus als title tag ‘Paspoort aanvragen – gemeente x’ in plaats van ‘Gemeente X – Paspoort aanvragen’. ?
  • Gebruik headers op de juiste manier en maak deze waar mogelijk beschrijvend. Gebruik bijvoorbeeld ‘kosten BRP uittreksel’ i.p.v. ‘Kosten’. ?
  • Gebruik een unieke meta description per pagina conform de voorwaarden van de zoekmachines. Houd hiermee rekening met de volgende regels: tussen de 130 en 150 tekens?; een goede beschrijving van de te verwachten pagina; een afsluiter met een duidelijke call-to-action.

Voor meer uitleg over de title tag, header en meta-description zie bijlage 6 rapport GBBO.

Bron: rapport GBBO

Meer tips over gebruiksgemak