Word gevonden
Dit is een toptipZorg dat je website, je diensten en producten goed en snel vindbaar zijn. Ook via zoekmachines als Google. Zorg er dan wel voor dat je termen gebruikt waar je gebruiker echt op zoekt. Vermijd daarom jargon in de teksten en houd de taal begrijpelijk. Je kunt nog meer doen om gevonden te worden:
- Vraag externe instanties die aan jouw onderwerpen ‘raken’ om te linken naar je website. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.
- Promoot de URL in offline communicatie. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een QR-code.
- Focus je op een betere toegankelijkheid van de website. De overheid heeft hier webrichtlijnen voor opgesteld.
Voorbeelden
Grootste probleem is vindbaarheid, niet kwaliteit
Ik geloof niet dat we nu een groot project moeten starten om straks één overheid te zijn. Een soort GOV.UK. en dan hebben we alles opgelost. Ik geloof overigens ook niet in GOV.UK, hun vorm van dienstverlening. Probeer voor de gein daar maar eens te achterhalen hoe je de Engelse kinderbijslag aanvraagt. Je bent zo 15 pagina’s verder. Dat gaat in Nederland echt heel veel beter. De diensten achter het portaal GOV.UK zijn naadje. Terwijl wij in Nederland over het algemeen best goede online dienstverlening hebben. Ons probleem is veel meer: hoe krijgen we die burgers en bedrijven zo goed mogelijk aan boord. Dat ze ons zo makkelijk mogelijk kunnen vinden.
Promoten via online kanaal externe instanties
Zwolle is één van de grootste studentensteden van Nederland. Om studenten bekend te maken met het online doorgeven van een verhuizing bij de gemeente, plaatst Hogeschool Windesheim jaarlijks een bericht op de eigen website. De berichtgeving vindt plaats vanaf augustus met een doorlooptijd van een aantal maanden omdat in deze periode jaarlijks de meeste studenten verhuizen naar de gemeente.
Slimme trefwoorden
Gemeente Sittard-Geleen geeft op haar website vindbaarheidstips aan vrijwilligersorganisaties: “Zorg ervoor dat uw eigen website treffers oplevert als men zoekt via zoekmachines zoals Google. Dat vergt enig logisch denkwerk en een webmaster die de zoektermen op de juiste plaats ingeeft. Is uw vereniging een fanfare met een eigen harmoniezaal, die ook aan derden verhuurd wordt, en zoekt u nieuwe leden, dan kan het handig zijn om als trefwoorden naast uw verenigingsnaam niet alleen termen als harmonie, fanfare, muziekgezelschap in te geven maar ook: muziekles, concertzaal, zaal, kantine, etc.”
Bron: Gemeente Sittard-Geleen
Webrichtlijnen vergroten vindbaarheid
Met vindbaarheid wordt bedoeld: hoe goed is informatie vindbaar binnen een website voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines. Veel van de webrichtlijnen gaan over de eenvoud waarmee informatie op een pagina kan worden gebruikt door bezoekers, en hoe logisch is deze informatie voor zoekmachines. Door deze succescriteria goed toe te passen zal de website ook beter vindbaar zijn in zoekmachines, en is informatie logischer te vinden voor gebruikers die bijvoorbeeld een screenreader gebruiken.
Bron: Gewoon Toegankelijk
Waarom werkt dit?
Het is van belang hoe mensen op je site komen. Mensen beginnen niet op de homepage van je website, maar starten bij een zoekmachine. In Nederland heeft Google ruim 90% van de zoekmachinemarkt in handen, en de meeste mensen klikken op de eerste link in Google als ze iets zoeken.
De toeleiding naar je online dienstverlening bepaalt daarom voor een groot gedeelte het succes van die dienstverlening. Een bekende UX-quote luidt niet voor niets: ‘If the user can’t find it, it doesn’t exist’.
Onderzoek
Verhoging van het aantal digitale transacties gaat hand-in-hand met een betere vindbaarheid. Dat blijkt uit onderzoek van GBBO in opdracht van BZK.
Tips die de vindbaarheid via Google verhogen:
- Gebruik een duidelijke title tag. Noem hierin niet alleen de gemeentenaam maar vooral het product. Daarbij is het product of de informatie belangrijker dan de gemeentenaam. Een gemeente heeft immers geen concurrenten en hierdoor is het effectiever om de nadruk op het product of de informatie te leggen. Gebruik dus als title tag ‘Paspoort aanvragen – gemeente x’ in plaats van ‘Gemeente X – Paspoort aanvragen’. ?
- Gebruik headers op de juiste manier en maak deze waar mogelijk beschrijvend. Gebruik bijvoorbeeld ‘kosten BRP uittreksel’ i.p.v. ‘Kosten’. ?
- Gebruik een unieke meta description per pagina conform de voorwaarden van de zoekmachines. Houd hiermee rekening met de volgende regels: tussen de 130 en 150 tekens?; een goede beschrijving van de te verwachten pagina; een afsluiter met een duidelijke call-to-action.
Voor meer uitleg over de title tag, header en meta-description zie bijlage 6 rapport GBBO.
Bron: rapport GBBO
Links
-
Effecten van toptaken en elf tips om het aandeel digitale transacties te vergroten
GBBO-onderzoek in opdracht van het ministerie van BZK: Taal van de gebruiker verhoogt je vindbaarheid.
-
Goed op elk apparaat
Google geeft mobiel-vriendelijke website hogere ranking.
-
Massaal Digitaal: oplossingen voor meer digitaal gebruik overheidsdiensten
In dit kwantitatieve onderzoek is gekeken naar barrières en oplossingen voor meer gebruik van digitale overheidsdienstverlening, inclusief overzichtelijk cijfermateriaal en grafieken.