‘Zo kan het dus ook!’

In aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid waarin we organisaties aanmoedigen om het Optimaal Digitaal spel te spelen, spreekt Optimaal Digitaal met verschillende spelleiders, spelleiders in spé en mensen die het Optimaal Digitaal spel hebben gespeeld. Wat is hun ervaring met het spel en waarom is het een aanrader om het spel te spelen? Deze week in gesprek met spelleider Leon de Brouwer. Leon is trainee dienstverlening bij de gemeente Molenlanden en heeft onlangs de spelleider training gevolgd. Wat verwacht hij te bereiken in de gemeente Molenlanden met het spel?

Inwoner centraal

Leon: ‘In Molenlanden is dienstverlening één van de pijlers van onze gemeente. Ons doel is om de inwoner positief te verrassen, een ‘zo kan het dus ook!’ dienstverlening. Dat vereist van onze collega’s een andere manier van denken, niet de gemeente, maar de inwoner centraal.’

Leon de Brouwer

Nieuwe manieren om dienstverlening te verbeteren

‘Als trainee ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om onze dienstverlening te verbeteren. Tijdens de ‘Leerkring ‘Omnichannel Strategie‘ van VNG Realisatie kwam ik het Optimaal Digitaal spel voor het eerst tegen. Het spel kwam op mij over als een leuke manier om samen met collega’s op een speelse wijze met dienstverlening bezig te zijn. Ik heb me meteen aangemeld voor de spelleider training. Dat was ontzettend gaaf om te doen, en ik werd meteen enthousiast om het spel ‘thuis’ uit te proberen.’

Andere manier van denken

‘Inmiddels heb ik het spel ook al een eerste keer mogen spelen, als experiment. Daar kwamen al een aantal concrete acties uit, maar veel interessanter vond ik hoe het spel aanzette tot een andere manier van denken. Je stelt concrete prioriteiten, maar wel vanuit het perspectief van dienstverlening.’

Zelforganiserende teams

‘Binnen Molenlanden werken we met zelforganiserende teams. Binnen ieder team hebben een tot drie collega’s de rol van dienstverlener. Het is hun taak om extra te letten op dienstverlening, en ze vormen belangrijke partners voor de uitvoering van ons dienstverleningsprogramma.’

Aan de slag

‘De komende maanden gaan we het spel meerdere malen spelen met de dienstverleners uit verschillende teams. De onderwerpen zullen per spel variëren. Met de resultaten gaan we meteen aan de slag, maar het hoofddoel is dat we leren om op een andere manier met dienstverlening bezig zijn. En dat op een leuke manier. Zo kan het dus ook!, aldus een enthousiaste Leon.’

Wil jij het Optimaal Digitaal spel spelen in de Week van de Toegankelijkheid?