Blogs

Inclusieve dienst­verlening en de zoektocht naar de menselijke maat

Een samenleving waarin je het gevoel hebt dat er respect is voor wie je bent. Dat je ertoe doet. Oftewel: een samenleving waarin iedereen zich echt thuis voelt. Dát is inclusief. Daar hoort een overheid bij die de norm stelt. Die niet alleen predikt dat thuisgevoel, respect en ertoe doen basiselementen zijn, maar dat ook in praktijk brengt. Dat is voor mij dienstverlening met een menselijke maat. Vanuit die blik hebben we nog een lange weg te gaan. En beginnen we even niet bij ons verdiepen in ‘de burger’ of ‘de klant’. Nee, we beginnen met een spiegel.

“Aandacht voor toegankelijkheid is hard nodig”

Wouter Bolier is beleidsmedewerker toegankelijkheid bij Ieder(in), het netwerk van ruim twee miljoen mensen met een beperking of chronische ziekte. Dit jaar is hij voor de derde keer projectleider voor Week van de Toegankelijkheid. Wouter is slechthorend, fan van sciencefictionserie Star Trek en houdt van gamen. Hij vertelt over het belang van de Week van de Toegankelijkheid.

Grote vraagstukken behapbaar maken

Vorig jaar speelde Moniek Koerhuis het Optimaal Digitaal spel in de Week van de Toegankelijkheid. Wat leverde dat op? Moniek: ‘De gemeente Zwolle wil voor iedereen toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening bieden zodat iedereen eenvoudig zaken kan doen met ons. Om dat te realiseren hebben we de werkgroep ‘Loket Zwolle’ opgericht.

‘Zo kan het dus ook!’

Leon de Brouwer: 'In Molenlanden is dienstverlening één van de pijlers van onze gemeente. Ons doel is om de inwoner positief te verrassen, een ‘zo kan het dus ook!’ dienstverlening. Dat vereist van onze collega's een andere manier van denken, niet de gemeente, maar de inwoner centraal.'

Optimaal Digitaal als verbinder

Wendy Thomassen, informatiespecialist bij de gemeente Weert en verbinder pur sang, volgde in september 2020 de Optimaal Digitaal spelleider training. Daarna speelde ze het spel met collega’s. Wat leverde het spel op voor de gemeente? Wendy en haar collega Mathijs Caelers,vertellen over de opbrengsten.

‘Wat nog belangrijker is dan het spelen van het spel, is aan de slag gaan met de acties’

Tussen de gemeente Haarlemmermeer en Optimaal Digitaal bestaat een lange relatie. Charlotte Holst, strategisch adviseur (digitale) dienstverlening, was één van de eerste tipgevers van Optimaal Digitaal. Haar praktische voorbeelden vormen de basis voor maar liefst 15 tips van het Optimaal Digitaal spel. In Haarlemmermeer is het spel al een aantal keren gespeeld. Wat hebben ze ervan geleerd?

Optimaal Digitaal: van conversation starter tot waardevolle inzichten en concrete acties

Ineke Graumans, projectleider Optimaal Digitaal bij Gebruiker Centraal en Carolien Nicolai, spelleider Optimaal Digitaal en ambassadeur van het spel, kijken terug op de ontwikkeling van Optimaal Digitaal. Wat zijn hun ervaringen? Wat hebben ze zelf ervan geleerd en wat zijn hun favoriete tips?

Coby: ‘Optimaal Digitaal heeft ons veel gebracht’

De gemeente De Fryske Marre speelde Optimaal Digitaal in de Week van de Toegankelijkheid. Wat leverde dit de gemeente op? Coby Meesters, projectleider digitalisering vertelt over haar ervaringen met het spel en op de opbrengsten ervan voor De Fryske Marre.

Bestel het Optimaal Digitaal bordspel

De 2e druk van het Optimaal Digitaal bordspel is een feit! Je kunt het nu weer bestellen.

Met Optimaal Digitaal loskomen van vastgeroeste denkbeelden

De gemeente Lansingerland speelde het Optimaal Digitaal spel in de Week van de Toegankelijkheid. Wat leverde dit de gemeente op? Jolijn Vermeylen, adviseur dienstverlener, was spelleider en vertelt er meer over.