Betrek belangenbehartigers en de doelgroep zelf
Laat vertegenwoordigende organisaties van je doelgroep zo vroeg mogelijk meedenken. Test met mensen uit je doelgroep. Evalueer met alle partijen.
Voorbeelden
Betrek ervaringsdeskundigen: het leidt tot gebruiksgemak voor iederéén
Betrek ervaringsdeskundigen: het leidt tot een website of app die gemakkelijk te gebruiken is voor iederéén, zowel mensen mét als zonder beperking. Bovendien is het werken met mensen met een beperking informatief en creëert het bewustwording bij jou en je collega’s. Zij kunnen vertellen wat er nodig is én waarom dat zo belangrijk is. Tot slot is het goedkoper om ervaringsdeskundigen aan de voorkant te betrekken. Als je achteraf je website (of app) moet aanpassen kan dat veel geld kosten.
Samen kom je verder
In de zomer van 2018 lanceerde de gemeente Ede haar nieuwe website. De gemeente heeft vanaf de start mensen met een beperking betrokken bij het bouwtraject. ‘Je denkt dat je het allemaal zelf wel weet, maar nu heb ik ervaren dat inwoners belangrijke feedback geven. Zij vertellen wat voor hen belangrijk is. Je ogen worden geopend. Ik begrijp beter wat wel en niet werkt en waarom. De spreuk ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’ is hier echt van toepassing’. Lees op de website van Ieder(in) het hele interview.
Links
-
Webinar: Gebruikerstesten met visueel beperkte deelnemers
Dit webinar van Gebruiker Centraal gaat over de meerwaarde van het betrekken van mensen met een visuele beperking bij gebruikersonderzoek.
-
Webinar: Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier
Wil jouw organisatie burgers en eindgebruikers betrekken bij het ontwikkelen en verbeteren van dienstverlening en communicatie? In dit webinar vertellen experts en ervaringsdeskundigen hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt.
-
Webinar: Met ervaringsdeskundigen werken aan digitale toegankelijkheid
In de webinar van de VNG vertelt Claartje Sadée, projectleider digitale toegankelijkheid bij Ieder(in), hoe je gebruikers betrekt in je proces, een ervaringsdeskundige komt aan het woord en de gemeente Leiden vertelt wat zij doen om gebruikers te betrekken.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Leer van ervaringsdeskundigen en betrek ze bij het verbeteren van je dienstverlening. Op de website van Gebruiker Centraal staat een handig overzicht.
-
Podcast: Ervaringsdeskundigen aan het woord
In de podcast van Gebruiker Centraal en Digitoegankelijk over digitale toegankelijkheid, vertellen ervaringsdeskundigen waar zij tegenaan lopen in gebruik van (overheids)websites.
-
Podcasts: Digitale toegankelijkheid
Twee podcasts waarin de VNG in gesprek gaat met verschillende gemeenten over hun aanpak van digitale toegankelijkheid.
-
Podcast over diversiteit van doelgroepen
Hoe weet je als overheid of je dienstverlening inclusief is? Kun je het meten? Wolfgang Ebbers en Lidwien van de Wijngaert onderzoeken dit aan de hand van verschillende thema's in deze podcastserie.
-
Video's: Ervaringsdeskundigen aan het woord
In deze korte video's vertellen ervaringsdeskundigen waar zij tegenaan lopen als ze online overheidsdiensten gebruiken en wat hen helpt. Bijvoorbeeld ondertiteling bij video's.