Tip 123

Beperk je tot de essentie voor de gebruiker

inclusie

Zorg dat de boodschap zo duidelijk en eenduidig mogelijk is, over alle kanalen heen. Vermijd bijzaken. Maak uitzonderingen goed vindbaar.

Voorbeelden

Hou het gewoon heel simpel

Wij zijn platformmensen en we hebben heel veel ervaring met participatietrajecten. Daarom adviseren we ook organisaties: die vijf pagina’s tekst met allemaal uitleg over hoe het in elkaar zit, dat gaat niet werken, hou het gewoon heel simpel. Hoor en zie hier het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour.

Michiel van den Ingh

Online participatieadviseur en mede-oprichter van participatieplatfomr Argu Meer tips van Michiel

Geen overbodige foto's

In de zomer van 2018 lanceerde de gemeente Ede haar nieuwe website. De gemeente heeft gekozen voor een dienstverlenende site, puur gericht op de Edese inwoners. Barbara: ‘We hebben onderzocht wat de belangrijkste taken van de gemeente voor de inwoners zijn. Daarop focussen we. Op de homepagina staan zes ‘tegels’ met de belangrijkste onderwerpen. Die kunnen per week en soms per dag wisselen. Dat is afhankelijk van de behoefte van onze gebruikers. Zowel de informatie als de vormgeving is vereenvoudigd. Zo staan op onze website geen filmpjes of overbodige foto’s’. Lees meer op de website van IederIn

Barbara Thien

Coördinator van het mediateam van de gemeente Ede Meer tips van Barbara

Geen vragen oproepen

Het aanvragen van parkeervergunningen en uittreksels, en het doorgeven van verhuizingen moet zo simpel zijn dat 9 van de 10 mensen het kan. Het taalniveau moet goed zijn, en de de stappen simpel. Het mag geen vragen oproepen. Men moet overtuigd zijn controle te hebben en vertrouwen dat het goed zit.

Carolien Nicolai

Beleidsmedewerker Digitale dienstverlening Gemeente Zeewolde Meer tips van Carolien

Meer tips over inclusie