Beperk je tot de essentie voor de gebruiker
Zorg dat de boodschap zo duidelijk en eenduidig mogelijk is, over alle kanalen heen. Vermijd bijzaken. Maak uitzonderingen goed vindbaar.
Voorbeelden
Kijk wat nodig is
Systemen worden steeds verder opgetuigd zonder te kijken of dat wel nodig is en voor wie het gedaan wordt. Mensen raken de weg kwijt, nemen dan niet de juiste stappen en vallen uit het systeem. Dan kan je als overheid wel eindeloos brieven blijven vereenvoudigen, maar als je als burger niet snapt wat er van je verwacht wordt, dan gaat het mis. Ik geloof overigens niet dat ambtenaren bewust het leven van mensen zuur willen maken, maar wat meer aandacht en inleving zou enorm helpen. Lees verder bij de Nationale Ombudsman
Schrijf gewoon wat je bedoelt
Romana Fronczek en Lenie Klaverstijn hebben de Gemeente Almere geholpen met het verbeteren van een brochure. “Er stond: worstelt u met uw administratie? Wij hebben dat veranderd naar: vindt u de formulieren die u moet invullen moeilijk? Een woord als worstelen is voor de meeste Nederlanders te begrijpen, maar voor anderstaligen of laaggeletterden is dat een heel moeilijk woord. Het is een soort beeldspraak. Schrijf korte zinnen, niet in beeldspraak en schrijf gewoon wat je bedoelt.
Er stond ook iets over beter lezen en schrijven: wist u dat een op de tien Almeerders moeite heeft met lezen en schrijven? Voor hen zijn alledaagse dingen als e-mailen of reizen met het openbaar vervoer niet makkelijk. Zij verdienen een tweede kans. Nee, direct aanspreken: heeft u moeite met lezen en schrijven? Daar gaat het om.” Lees het hele gesprek in de Direkt Duidelijk Tour
Hou het gewoon heel simpel
Wij zijn platformmensen en we hebben heel veel ervaring met participatietrajecten. Daarom adviseren we ook organisaties: die vijf pagina’s tekst met allemaal uitleg over hoe het in elkaar zit, dat gaat niet werken, hou het gewoon heel simpel. Hoor en zie hier het hele gesprek in de Direct Duidelijk Tour.
Geen overbodige foto's
In de zomer van 2018 lanceerde de gemeente Ede haar nieuwe website. De gemeente heeft gekozen voor een dienstverlenende site, puur gericht op de Edese inwoners. Barbara: ‘We hebben onderzocht wat de belangrijkste taken van de gemeente voor de inwoners zijn. Daarop focussen we. Op de homepagina staan zes ‘tegels’ met de belangrijkste onderwerpen. Die kunnen per week en soms per dag wisselen. Dat is afhankelijk van de behoefte van onze gebruikers. Zowel de informatie als de vormgeving is vereenvoudigd. Zo staan op onze website geen filmpjes of overbodige foto’s’ Lees meer op de website van Ieder(in)
Geen vragen oproepen
Het aanvragen van parkeervergunningen en uittreksels, en het doorgeven van verhuizingen moet zo simpel zijn dat 9 van de 10 mensen het kan. Het taalniveau moet goed zijn, en de de stappen simpel. Het mag geen vragen oproepen. Men moet overtuigd zijn controle te hebben en vertrouwen dat het goed zit.
Links
-
Zo betrek je burgers op een inclusieve manier
In dit webinar van de Direct Duidelijk Tour vertellen experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk over hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt. Dus ook diegenen die niet altijd even goed kunnen meekomen in de samenleving.
-
Podcasts over inclusieve dienstverlening bij de overheid
In deze serie podcast van Gebruiker Centraal bijten Wolfgang Ebbers (Erasmus Universiteit Rotterdam) en Lidwien van de Wijngaert (Radboud Universiteit Nijmegen) zich vast hoe inclusieve dienstverlening te realiseren.
-
Ontwerpen voor inclusie: hoe pak je het aan?
In het stappenplan uit de Toolkit Inclusie van Gebruiker Centraal vind je informatie en methoden over hoe je in je ontwerp speciale aandacht schenkt aan diversiteit bij gebruikers.
-
Overzicht ervaringsdeskundigen
Zoek je ervaringsdeskundigen uit specifieke doelgroepen die je wilt betrekken bij je project? Gebruiker Centraal geeft een handig overzicht van allerlei organisaties en belangenverenigingen die je daarbij kunnen helpen.
-
Stichting lezen en Schrijven
Stichting Lezen en Schrijven geeft informatie over wat je kan doen voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
-
Het belang van heldere taal
De gemeente Oss legt in een boekje uit waarom heldere taal zo belangrijk is en geeft schrijverstips.
-
Heel Nederland eenvoudig in 2024
De organisatie Huh? Wat bedoelt u? geeft trainingen en inspiratiesessies om aan de slag te gaan met vereenvoudiging.