Tip 35

Eenvoudig voor de grootste groep

gebruiksgemak

Houd het bij de ontwikkeling van een dienst of product simpel voor de grootste groep. Kijk goed wat voor het grootste deel van de gebruikers echt nodig en wenselijk is en laat het daar bij. Maak het voor hen zo eenvoudig mogelijk. Kijk daarna wat je moet regelen voor de groep die overblijft. Misschien moet je hen als aparte groep beschouwen waarvoor je een ander product ontwikkelt of bied je hen een ander kanaal aan. Als je ernaar streeft om iedereen met hetzelfde te bedienen, dan wordt het product voor de hele groep nodeloos ingewikkeld.

Voorbeelden

Sticky Services

Een van de belangrijkste Estse eOverheid-regels is: als het gemakkelijk is, dan blijft het. Sticky services noemen ze het. Als de bevolking gaat inzien dat een bepaalde digitale voorziening simpel is en mensen extra vrije tijd gaat opleveren doordat ze minder administratieve rompslomp hebben, dan ga je blijvende steun krijgen. Zo begon het Estse bedrijf Cybernetica samen met een overheidsorganisatie de uitleg van een dienst op de centrale overheidswebsite simpelweg met de aankondiging dat ze burgers ‘een week extra vrije tijd’ gingen bezorgen. Het argument was dat als mensen inzien dat digitale dienstverlening echt een stuk sneller gaat, je het halve werk gedaan hebt.

(Bron: iBestuur (Pdf, 765 Kb)

Wouter Welling

Beleidsmedewerker digitale overheid, ministerie BZK Meer tips van Wouter

"Niet alles willen omvatten”

“ICT wil graag alles omvatten, daardoor worden diensten vaak veel te complex en te duur. Een bereik van 80% is goed genoeg. Houd het simpel voor de grootste groep”

Iwan van der Wolf

Managing Director Portbase Meer tips van Iwan

Differentieer: onderscheid simpele zaken van complexe zaken

“Bij het Omgevingsloket kan je ook de aanvraag voor de bouw van een kernreactor regelen heb ik begrepen, het is een goed voorbeeld van een technisch ingestoken opzet. Maar 90 van de 100 aanvragen gaan over de bouw van een dakkapel, aanbouw, kappen van een boom et cetera. Differentieer, houd het zo simpel mogelijk, pas niet alles aan aan het meest complexe voorbeeld”

Carolien Nicolai

Beleidsmedewerker Digitale dienstverlening Gemeente Zeewolde Meer tips van Carolien

Simpel

“Alles moet zo simpel mogelijk gehouden worden, maar ook niet simpeler.”

Albert Einstein

Beleidsmedewerker Digitale dienstverlening Gemeente Zeewolde

Waarom werkt dit?

De cognitieve belasting is de totale mentale inspanning die geleverd wordt. Hogere cognitieve belasting heeft een negatief effect op het voltooien van een taak. Een taak simpel aanbieden vermindert de cognitieve belasting en daarmee vergroot je het aantal taken dat goed wordt uitgevoerd.
Eenvoud is de sleutel tot goed en innovatief design. Maar eenvoud wordt vaak verward met een minimalistisch ontwerp. Ontwerpbeslissingen die als doel hebben om het voor de gebruiker simpeler te maken, kunnen ongewenst de cognitieve belasting verhogen, waardoor de ervaring complexer wordt. Zo zijn iconen zonder tekstlabels lastiger te begrijpen.

Meer tips over gebruiksgemak